På arktisk ekspedisjon for å kartlegge mikroplast
Norner støtter og samarbeider med S/Y Fairwinds på deres nystartede ekspedisjon «Arctic Expedition 2018». Her skal de seile strekningen Bahamas–Bermuda– Newfoundland–Grønland–Island–Norge. Arctic Expedition skal tråle etter makro- og mikroplast underveis.
S/Y Fairwinds er en 53 fots ketch i stål, som opprinnelig ble bygget for den tyske sjøkrigsskolen. Eier og kaptein på Fairwinds er Fredrik Molin som de siste fire årene har seilt fulltid i ulike verdenshav. Ombord på denne ekspedisjonen deltar Simen Wingerei som fikk sin fagutdanning hos Norner. Han er initiativtaker til at ekspedisjonen skal gjennomføre denne prøvetakingen av plast og mikroplast som vil gjøres systematisk under seilasen etter anerkjente metoder. De innsamlede prøver vil bli analysert hos Norner etter ekspedisjonen.
Hovedmål for Norner med dette samarbeidet er å få en bedre dokumentasjon av marin forsøpling og bidra til økt kompetanse, bevisstgjøring av forbrukeradferd. Norner har spiss-kompetanse innen plast og polymere og engasjerer seg sterkt i problemstillingene rundt marin forsøpling. Arctic Expedition er et tiltak for å øke innsatsen for å bidra til å løse de utfordringene verden møter med at plastmaterialer er på avveie. Norner ønsker å ha et spesielt fokus på plastgranulat, som også kalles «havfruetårer» og dokumentere denne type plastforurensing.
«Havfruetårer» er små og minner om organismer som dyr og fugler spiser. Hvis ikke de går gjennom fordøyelsessystemet og blir værende i magesekker vil dette medføre avmagring og død. På samme måte som forbrukere er ansvarlig for forsvarlig avhending av sine brukte produkter, er plastindustrien ansvarlig for at plastgranulat ikke ender i natur og marint miljø. Internasjonalt deltar deler av plastindustrien i «Operation Clean Sweep®», men ikke alle. Resultatene fra ekspedisjonen vil kunne bidra til å motivere større deler av industrien til delta i programmet, og Norner ønsker å bidra til dette.