Flytebru vil kreve 100 000 tonn stål
– Det er store muligheter for å inngå et godt samarbeid for å løse utfordringene med fjordkrysningene. Vi har forslag til de teknologiske løsningene, men vi trenger hjelp med utførelsen av prosjektene, sier Kjersti Kvalheim Dunham.
Prosjektleder Kjersti Kvalheim Dunham og vegdirektør Terje Moe Gustavsen ønsker å gå i dialog med bransjen på et tidlig tidspunkt, og de er sikre på at det er mye å lære av maritim og offshore-bransjen. Foto: Linda Grønstad/vegnett.no
Ferjefri E39 handler både om utbedring og bygging av vei til lands og til vanns.
– Vi ønsker derfor å gå i dialog med bransjen på et tidlig tidspunkt slik at de kan forberede seg, og vi rekker å ta innspillene som kommer med i våre planer. Vi er sikre på at vi har mye å lære av maritim- og offshore-bransjen i de store og krevende utfordringene vi står overfor, fastslo Dunham. Ferjefri E39 handler både om utbedring av vei til lands, men også om å erstatte syv ulike ferjestrekninger med ti ulike konstruksjoner (bruer og tunneler).
36 pongtoner må til i Bjørnafjorden
– Det er snakk om veldig store konstruksjoner, sa Kjell Håvard Belsvik, senioringeniør i Statens vegvesen, da han presenterte planene for Bjørnafjorden – en av fem krevende fjordkryssinger langs E39. Vi vurderer å bygge en sideforankret eller endeforankret flytebru som vil være over fem kilometer lang. Et foreløpig anslag er at vi vil trenge om lag 100 000 tonn stål for denne brua.
– Vi trenger hjelp fra dere som har erfaring med anker og ankerliner, og vi trenger hjelp fra verft som har erfaring med å bygge skipsskrog. Hver flytepongtong kan sammenlignes med et skipsskrog, og vi kan trenge så mange som 36 pongtonger, fortalte han. Pongtongene holder brua flytende, og en pongtong er 60 meter lang og 30 meter bred.
– Vi frir til offshorebransjen, vi trenger dere, og installasjon av de flytende delene vil være en spennende utfordring, sa Belsvik.