Norske verft reddes av cruise-industrien?
Ifølge Skipsrevyen har kontraktene til norske skipsverft en verdi på om lag 20 milliarder kroner. Og det viser seg at cruise-industrien står for mer enn halvparten av dette beløpet.
Ved verftet Langsten i Vestnes går de inn i en hektisk tid for de 200 ansatte. Disse skal nemlig bli fem ganger så mange. Ved årsskiftet skal mere enn 1000 ansatte jobbe der. Verftet skal blant annet bygge kystvaktskip for Forsvaret og et tysk cruiseskip. Til sammen skal seks skip bygges ved verftet.
Adm. dir. Ronny Langsten sier til Skipsrevyen at verftet nå har kontrakter som går fem år fram i tid, og legger til at de erdet verftet i Vard-systemet som har lengst horisont.
Tidligere var det offshore som var verftenes største kunder, men da oljekrisen slo til for fullt var det flere verft langs Norskekysten som fikk problemer. Mange av dem måtte omstille seg. Langset verft var en av disse, og i 2014 sto ettterretningstjenestens nye overvåkningsfartøy ferdig, og gudmor var statsminister Erna Solberg, skriver nettstedet.
Etter oljenedturen har cruise-industrien blitt en stadig større kunde, og slik vil det være i årene som kommer også, tror verftene selv. Men også i cruise-markedet er konkurransen hard om millionkontraktene, og det er ikke minst hardt å kunne holde på dem. Langset forteller til Skipsrevyen at det som er spesielt for cruise-industrien er at alt skal leveres på tid, fordi passasjerene allerede har kjøpt billetter.
Christian Svane Mellbye, som er seniorkonsulent og analytiker ved Menon, er enig med verft-sjefen i Vestnes, og sier at det nå bygges stadig flere cruiseskip.
– Tidligere utgjorde offshore om lag 90 prosent av skipene som ble bygget. Markedet er nå så mettet, at jeg ikke tror det blir bygget flere de nærmeste årene, sier, analytikeren til Skipsrevyen. Han sier det er stor etterspørsel i cruise-industrien, og derfor vil verftene bygge flere slike skip.
Norske skipsverft har i dag 38 store nybyggingsprosjekter. Det viser tall fra Norske Skipsverft. Adm. dir, i interesseorganisasjonen, Asle B. Strønen, sier til Skipsrevyen at cruise-industrien står for godt over halvparten av verdiene på kontraktene på til sammen 20 milliarder kroner. Det gjelder både for innovasjon og verdi, og er derfor det viktitste segmentet for verfsindustrien, påpeker han.
Som Metalsupply.no skrev for et par dager siden, så er Kleven Verft på Sunnmøre en av de som har hevet seg på cruise-industrien – ikke minst med Hurtigruten som ny eier. Verftet går fortsatt i minus, og har tapt 850 millioner kroner de siste tre årene – også etter omstilling. Verftet har ingen flere kontrakter når de i løpet 2019 skal levere det siste av to skip til Hurtigruten.
Den internasjonale cruise-industriens interesseorganisasjon, Cruise International Association (CLIA), anslår at 27,2 millioner passasjerer vil dra på cruise i løpet 2018. Det vil være en økning på 1,8 millioner reisende fra året før, og 2,5 millioner flere enn i 2016.
I løpet av en femårsperiode viser statistikken at veksten har vært på 20,5 prosent.
Derfor vil, iføgle CLIA, 27 nye cruiseskip bli å se på verdenshavene for første gang i år. Det er Skipsrevyen som skriver dette.
Omsetningen for denne industrien ligger på om lag 126 milliarder dollar (mer enn 1000 milliarder kroner) og sysselsetter flere enn en million mennesker på verdensbasis.