23948sdkhjf

Ny hybridferje for Torghatten

Torsdag går det fram av en pressemelding fra Torghatten Trafikkselskap at de har signert en kontrakt med et tyrkisk verft om å levere ny hybridferje.

Ferja, som skal bygges av det tyrkiske verftet Sefine Shipyard, skal brukes på sambandet Vennesund-Holm

– Vi er svært glad for å kunne fortsette med å fornye flåten og satse på grønn teknologi, sier administrerende direktør i Torghatten Trafikkselskap, Stein Andre Herigstad-Olsen. 

Den nye ferja erstatter MF «Lysingen» og framstår som en større utgave av MF «Hornstind», som ble satt inn på Tjøtta-Forvik-sambandet i fjor. Heilhorn blir 84 meter lang og 14 meter bred, mens Hornstind er 70 meter lang og 14,5 meter bred. Den nye ferjen baserer seg også på biodiesel plug in hybrid-teknologi, som vil gi en betydelig reduksjon i utslipp sammenlignet med tradisjonelle diesel-ferjer.

Til avisa Nordland sier direktøren i ferjeselskapet at de med dette framskynder det «grønne skiftet», og at de er stolte over å ta et samfunnsansvar.

Det er ikke første gang det tyrkiske verftet Sefine Shipyard bygger fartøy for Torghatten Trafikkselskap. De har tidligere bygd fire ferjer for selskapet, og direktøren i ferjeselskapet er derfor trygg på at verftet også denne gang vil levere varene.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062