23948sdkhjf

Stor Kina-kontrakt for Kongsberg Maritime

Kongsberg Maritime har signert kontrakt med verftet Nanjing Jinling Shipyard Co. i Kina for leveranser av elektro og hybride systemer til ni (9) Roll on - Roll off (Ro-Ro)-fartøy (bilferger).

Fartøyene er bestilt av Grimaldi Group i Italia. Kontrakten har en verdi på mer enn 400 millioner norske kroner. Kontrakten har også en opsjon på ytterligere tre fartøy. Inkludert opsjonen, kan kontraktsverdien totalt bli over 500 millioner kroner.

Leveranse av fartøyene vil starte i 2020. De avanserte fartøyene vil bli 238 meter lange, med en dekksbredde på 34 meter og en tonnasje på 64.000 tonn. Fartøyene vil ha kapasitet til å transportere kjøretøy med en samlet lengde på 7.800 meter, tilsvarende om lag 500 trailere. Opsjonen er for tre fartøy med kjøretøykapasitet tilsvarende 5.800 meter. Leveransen til fartøyene, kjent som "Grimaldi Green 5th Generation", inkluderer leveranse og integrasjon av store batterisystemer, akselgeneratorer, frekvensomformere og kontrollsystemer. Kongsberg Maritimes leveranser vil starte i midten av 2019 og forventes ferdig levert innen 2022.

- Denne leveransen representerer introduksjon av ny teknologi til dette markedssegmentet. Kontrakten viser at våre konsepter for hybride fartøy utvides til nye fartøystyper og posisjonerer Kongsberg som en ledende leverandør av hybrid teknologi innen offshore- og maritime fartøy, sier Stene Førsund, EVP Global Sales & Marketing i Kongsberg Maritime.

- Våre hybride løsninger leverer betydelige besparelser for reder. Fartøyene vil ha null utslipp når de ligger i havn, redusert drivstofforbruk under seiling ved å utnytte vårt avanserte kontrollsystem for energi. Batteriene lades under overfart ved bruk av akselgeneratorene. Vi er veldig fornøyd med å kunne levere en så betydelig leveranse kombinert av både egenutviklet- og innkjøpt teknologi," sier Egil Haugsdal, president i Kongsberg Maritime.

- Konkurransen er stor og vi er glade for å ha sikret disse kontraktene og dette styrker vår posisjon for hybride fartøy. Prosjektet vil bli utført med ressurser både fra Norge og Kina, legger Haugsdal til.

Kilde: Pressemelding fra Kongsberg Maritime

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125