SINTEF: Bør vurdere førerløse ferjer
Det er NRK som melder at SINTEF mener at førerløse ferjer bør være med i det videre utredningsarbeidet for den nye kyststamveien på Vestlandet. Opprinnelig plan har vært å gjøre denne strekningen totalt ferjefri og heller satser på bruer og tunneler. Dermed vil prosjektet bli historiens dyreste veiprosjekt her i landet. Blant annet skulle kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim kuttes med sju timer.
Slik tenker Statens Vegvesen seg en ferjerfri E39 fra Kristiansand til Trondheim:
SINTEF lanserer nå tanken om at strekningen likevel ikke trenger å bli helt ferjefri, og foreslår at førerløse ferjer bør utredes i det videre planarbeidet for kyststamveien, melder NRK.
Totalkostnaden for veiprosjektet er stipulert til 340 milliarder kroner, og store deler av kostnadene kommer som følge av mange bruer og undersjøiske tunneler. SINTEF mener at autonome – førerløse – ferjer bør vurderes fordi man får mange slike ferjer for de millionene det vil koste å bygge brusamband.
NRK skriver at ved hjelp av teknologi og avanserte navigasjonssystemer kan ferjene frakte folk over fjorden uten mannskap. Skissene SINTEF nå viser frem, er tidlig i planleggingsfasen. En av forskerne ved SINTEF sier til NRK at man må vurdere hvor mange ferger en skal ha, hvor ofte de skal gå, og så videre.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) skriver i en e-post til statskanalen at han synes førerløse ferjer er spennende. Han skriver blant annet at han mener førerløse ferjer er et spennende eksempel på at er i et teknologisk skifte i transportsektoren og at han er opptatt av at ny teknologi skal gi folk et bedre tilbud til lavere pris.
– Jeg vil lytte nøye til de faglige rådene som kommer på området, heter det i e-posten.
SV, som er imot planene om en ny ferjefri E39 på Vestlandet, ønsker SINTEFs tanker om førerløse ferjer velkommen.