Første el-fergekontrakt til Bostek
Den helelektriske bilfergen er designet og utviklet av Easy Form sammen med Vidar Hop Skyssbåtar AS og Måløy Verft i Sogn og Fjordane. Dette er den første fergekontrakten for Bosteks løsninger for elektrisk fremdrift. Kontrakten omfatter batteripakker, ladesystem, koblingstavler og energistyringssystem. Styringssystemet er utviklet av Bostek.
- Dette er noe vi virkelig har ønsket oss. Vi har satset mye på innovasjon og utvikling av elektriske fremdriftsløsninger de siste årene, blant annet gjennom oppkjøpet av Inpower i Molde. Løsningene er spesielt egnet for mindre og vektsensitive fartøy. Markedet for helelektriske fremdrift vil vokse betydelig i årene som kommer, sier Eirik Nesse, direktør for forretningsutvikling i Bostek.
Fergeprosjektet er et resultat av det innovative teknologimiljøet som har vokst fram i maritim industri i Måløy.
- Vi kan nå slå i bordet med den første fullelektriske bilfergen bygget i komposittmateriale. Det meste ved dette fergeprosjektet er nyskapende, både når det gjelder design, materialvalg og det elektriske fremdriftssystemet, sier Gunnar Carlson, eier av Måløy Verft.
Bostek ble valgt som leverandør på grunn av sitt solide utviklingsmiljø, og bedriftens lange fartstid som leverandør til maritim industri.
- Bostek ligger langt framme når det gjelder utvikling av løsninger for elektrifisering av ulike typer fartøy. Det er viktig for vårt prosjekt å ha en solid maritim teknologibedrift som Bostek på laget, sier Hans Kristian Hop i Vidar Hop Skyssbåter AS. Han legger til:
- Bostek har også vært til god hjelp i valget av riktige løsninger til fergeprosjektet. De har også bidratt med sin lange erfaring for å få myndighetsgodkjenning av fremdriftssystemet.
Den nye fergen skal trafikkere Barmen-Barmsund i Selje i Nordfjord.
Kilde: Pressemelding fra Bostek