23948sdkhjf

Nye cruise-design-oppdrag for Ulstein

SunStone Ships har signert en kontrakt med CMHI på bygging av ekspedisjonscruisefartøy nummer seks i INFINITY-serien, alle designet av Ulstein. Niels-Erik Lund, president og administrerende direktør i SunStone, regner med at de resterende fire opsjonene vil bli signerte innen utgangen av 2019.

I selskapet sitt magasin, 'SunStone Insider', pleier Lund å framheve ett av sine favorittsitat, blant annet dette:

«Ikke se deg tilbake. Det er ikke dit vi skal!»

Niels-Erik Lund lever absolutt opp til dette sitatet. SunStone Ships skiller seg ut i cruiseindustrien ved at alle skipene deres blir chartret ut til ulike operatører. Når det gjelder tonnasje, er dermed SunStone den største leverandøren av ekspedisjonscruiseskip i verden, og gjennom tilknyttede selskap tilbyr de også tekniske tjenester og hotelldrift til skipene.

– Et spesialisert mannskap er avgjørende når det gjelder å bemanne ekspedisjonscruiseskip. Vi går til svært avsidesliggende områder og må kunne fikse alt som måtte oppstå. Små operatører i denne nisjen får gjennom oss tilgang til dyktige mannskap, for eksempel kapteiner med iskompetanse, eller den rette tekniske kunnskapen, sier Lund. Det er også andre fordeler:

- Vi får lavere driftskostnader på fartøyene og kan drive flåten mer økonomisk ved at vi oppnår stordriftsfordeler. Ei selskap som chartrer ett av fartøyene våre vil få alle fordelene ved å være en del av en flåte.

SunStones filosofi har vært å kjøpe eksisterende fartøy, men for noen år siden bestemte de seg for at nybygging ville være den beste måten å utvide flåten. Denne tilpasningen kom som følgj av en nedgang i tilgjengelig tonnasje samtidig som ekspedisjonscruisemarkedet var i rask vekst. I 2017 inngikk SunStone og CMHI en avtale om å bygge potensielt 10 skip i INFINITY-serien, basert på Ulsteins design.

INFINITY-fartøyene er baserte på CX103-designet med X-BOW fra Ulstein Design & Solutions. X-BOW ble opprinnelige utviklet for gode sjøegenskaper ved tøffe forhold, men har også en fordel ved at det blir mer rom i baugområdaene noe som på disse skipne blir utnyttet til romslige salonger med en enestående utsikt.

- De som ønsker å leie disse skipene av oss er ivrige etter å ta del i de fordelene som ligger i X-BOW-designet og driftseffektiviteten i INFINITY-klassen. Så vi handler raskt for å få de inn i markedet, sier Lund.

Skipene er 104,4 m lange og 18,4 m brede. De har en passasjerkapasitet på 130-200, og en mannskapskapasitet på 85-115. Skipene er små nok til å gi følelsen av eksklusivitet, og store nok til å kunne tilby alle forventede tjenester og fasiliteter, som svømmebasseng, bar og restaurant, butikker, kino, treningsstudio og spa. Skipet har et rikholdig lager av utstyr for utendørsaktiviteter, blant annet gummibåter (Zodiacs), sykler, kajakker eller padlebrett.

Skipene blir bygd i samsvar med Polarklasse 6, Polar code Cat B, med dynamisk posisjoneringssystem og stillefartsstabilisatorer, og er klassen av Bureau Veritas.

INFINITY-prosjektet er et globalt samarbeid, der rederiet og innredningsdesigneren holder til i USA, interiørleverandøren og skipsdesigneren er skandinaviske, skipsbyggingen blir utført i Kina og operatørene er over hele verden. Ulstein er ansvarlig for skipsdesignet og utstyrspakken.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078