Miljøvennlig fremdrift for «Rygerprinsessen»
Hurtigbåtrederiet Rødne har oppgradert Rygerprinsessen med ny og mer miljøvennlig teknologi som reduserer båtens NOx-utslipp kraftig. Utstyret er levert av Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) i Bergen.
– Rygerprinsessen er nylig testkjørt med mer miljøvennlig fremdrift, og alt fungerer slik det skal. Hurtigbåten settes nå inn i vanlig drift så fort det er praktisk mulig, sier Rolf Kristiansen, teknisk inspektør hos Rødne.
Hurtigbåtrederiet Rødne opererer for det meste i vakkert fjordlandskap langs vestlandskysten og ønsker å gjøre driften av hurtigbåtene mest mulig miljøvennlig.
Rederiet har fått over fire millioner kroner i tilskudd av NOx-fondet for å redusere utslippene av forurensende eksosgasser. Denne støtten har gjort det mulig å gjennomføre en omfattende remotorisering av Rygerprinsessen.
– Vi ønsker å drive bærekraftig. Vår virksomhet innenfor sightseeing og turisme langs kysten forplikter. Vi kan ikke tillate oss selv å være en miljøsinke, men velger å ta de nødvendige miljøgrepene når ny teknologi gjør det mulig, sier Kristiansen og slår fast at det fremtidige målet for Rødne er en skipsflåte med null utslipp.
Bostek har installert nye motorer med eksosgassrenseanlegg på Rygerprinsessen. Den hurtiggående katamaranen er ferdig oppgradert og tilfredsstiller dagens strenge miljøkrav.
Leveransen fra Bostek består av to motorer av typen MTU 8V2000M72, hver med en motoreffekt på 720kW. I tillegg til et system for overvåking av maskinrommet er det installert eksosgassrenseanlegg fra STT Emtec AB. Anlegget reduserer NOx-utslippene med over 80 prosent i henhold til kravene den marine utslippsstandarden IMO TIER III.
MILJØVENNLIG: Hurtigbåtrederiet Rødne har oppgradert Rygerprinsessen med ny og mer miljøvennlig teknologi som reduserer båtens NOx-utslipp kraftig. FOTO: BOSTEK
– Vi har etter hvert remotorisert mange hurtigbåter i Norge, og har de miljøvennlige løsningene som hurtigbåtmarkedet etterspør. Vi er svært glade for at Rødne valgte oss som motorleverandør for nok en hurtigbåt, sier John Asle Marhaug, Sales Manger hos Bertel O. Steen Teknikk AS i Bergen.
Bostek utvikler og tilbyr teknologiske løsninger til maritim sektor, og leverer MTU motorer som også kan kjøres med syntetisk diesel. Hurtigbåtmarkedet har alltid vært et viktig satsingsområde for Bostek, og selskapet utvikler løsninger for både hybride og elektriske fremdriftssystemer, spesielt for hurtigbåter.
Rygerprinsessen er en 28 meter lang hurtiggående katamaran som for det meste brukes til fjordcruise og sightseeing. Båten har plass til 180 gjester og ble bygget i Rosendal i 1990.
– Vi har nå fått en miljøvennlig katamaran med lang levetid i norske farvann. Gjestene om bord vil oppleve økt komfort med mindre støy, lite synlig eksos og nesten ingen lukt, sier Kristiansen og legger til:
– Bostek har levert til avtalt tid og pris. Samarbeidet har gått helt etter boken, og vi er glad for å ha en pålitelig samarbeidspartner og leverandør på laget når vi fornyer fremdriftssystemene på våre hurtigbåter, sier Kristiansen.
Bostek holder til i Bergen og har rundt 50 ansatte, og er importør og distributør av produkter fra tyske MTU. Selskapet utvikler og leverer også hybride og elektriske fremdriftssystemer for lav- og nullutslipp løsninger.
Rederiet Rødne, med hovedbase på Sjernarøy i Finnøy kommune i Rogaland, har rundt 130 ansatte og 15 båter i drift. De siste årene har selskapet utvidet virksomheten og driver i dag ambulansebåter, rutetrafikk, charter og turistvirksomhet ut fra Stavanger og Bergen.
Kilde: Pressemelding fra Bostek