Norske løsninger for industrigiganter
Forskning i Norge bidrar til at aluminium kan brukes i alt fra biler til glidelåser.
Aluminium er blant de vanligste grunnstoffene i jordskorpa, lett å utvinne og et alternativ til stål. Samtidig veier aluminium bare rundt en tredjedel av stål, noe som er ettertraktet i elbiler for å øke rekkevidden.
Men rent aluminium er i seg selv et svært mykt materiale, og blandes derfor med andre stoffer for å lage såkalte legeringer. I tillegg utsettes det for ulike typer varme- og mekaniske behandlinger før vi kan bruke materialet til noe nyttig.
Noen av verdens dyktigste forskere på aluminiumslegeringer finner vi ved NTNU og SINTEF. De prøver å forstå hvordan de kan endre nanostrukturen i aluminiumslegeringer, sånn at det får de egenskapene som de og industrien er ute etter.
– På grunn av forskningen ved NTNU har de doblet salget av styresystemer til biler, fikk Randi Holmestad høre da hun besøkte bedriften Steertec i januar.
– Forskning på aluminium er svært populært for tida, og mye av forskningen skjer i samarbeid med industripartnere som ser nytten av det, sier seniorforsker Calin Marioara ved SINTEF Industri, som samarbeider tett med NTNUs folk.
Steertec på Raufoss lager styrekolonner i aluminium til Mercedes, Porsche, Audi og BMW. Produksjonen har i løpet av få år økt fra tre millioner deler til seks millioner deler årlig – og har inne ordrer for 10 millioner deler per år i nær framtid. Forskningssamarbeidet med NTNU på materialer ga dermed helt konkrete øknomiske resultater.
Les hele artikkelen fra SINTEF her
Kilde: SINTEF