Skipsnavn til besvær
Hurtigrutens nyoppussede skip får samme navn som Forsvarets fartøy. Er det greit?
Tidligere denne uka ble det klart at Hurtigruten skal oppgradere tre av sine skip, og de tre skal skifte navn. To av navnene til de oppgraderte fartøyene vil ha samme navn som to av Forsvarets fartøy: «Otto Sverdrup» og «Maud».
Nå skriver Nordlys at den pensjonerte sjømannen Erling Kristian Johannessen ikke trodde sine egne ører da han hørte dette.
- Dette er merkelig. For meg virker det som om det er kontorister som har satt i gang dette – og ikke sjøfolk. Tenk hvis det skulle oppstå en situasjon hvor Hurtigrutens «Otto Sverdrup» trenger assitanse fra fregatten «Otto Sverdrup». Dette må bli sjekket opp, sier han til avisa.
Forsvarets fregatt KNM «Otto Sverdrup» har vært i drift i 10 år i Norge, og inngår i Nansen-klassen som også KNM «Helge Ingstad» var en del av. KNM «Maud» er Forsvarets aller nyeste stolthet – et logistikkskip som ble levert tidligere i sommer, og som kommer i full drift fra neste år.
Samtidig endrer altså Hurtigruten navn på tre av sine skip som skal oppgraderes til hybrid framdrift. MS «Finnmarken», MS «Trollfjord» og MS «Midnatsol» blir til «Otto Sverdrup», MS «Maud» og MS «Erik Raude».
Den pensjonerte sjømannen fra Kvaløya er imidlertid mest opptatt av sikkerheten til sjøs, og mener at fartøy med flere navn kan føre til kaos dersom det skulle oppstå en bistand-situasjon til havs.
SAMME NAVN 2: KNM "Maud" er navnet på Forsvarets nye logistikkskip. Nå velger Hurtigruten å kalle ett av sine nye oppgraderte skip det samme. FOTO: FORSVARET
Nordlys har sjekket med Sjøfartsdirektoratet om Hurtigruten har lov til å bruke de samme navnene, og det har de. Navnene på de oppgraderte fartøyene er registrert både i NIS- og NOR-registrene. Forsvaret er imidlertid ikke pålagt å registrere sine fartøy i skipsregistrene, og kan dermed kalle skipene det de vil.
Seksjonsjef Ole Kamlund sier til avisa at den pensjonerte sjømannen på Kvaløya ikke trenger å bekymre seg for navnekaos på havet.
Seksjonssjef Ole Kamlund ved skipsregisteret er ikke bekymret for at det skal bli navnekaos på havet.
– Identiteten er nå mer knyttet til IMO-nummer og kjenningssignalet. Navn på skip er bare en tilleggsidentitet, sier Kamlund til Nordlys.