ABB-teknologi støtter bærekraftig shipping i Arktis
En av planetens viktigste fraktruter ligger langt nord for polarsirkelen. Den kutter reiser med nesten en tredjedel sammenlignet med den sørlige ruten, men går gjennom farvann som stort sett er frossent.
Den nordlige ruten forbinder øst og vest, slik at last kan transporteres fra Nord-Europa til Nordøst-Asia, via Beringstredet. Det er en 30 prosent raskere passasje enn det sørlige Europa-Asia-alternativet via Suez-kanalen og er attraktivt for rederier, takket være betydelige besparelser på drivstoff og utslipp. Den økte skipstrafikken gjennom den nordlige ruten må ta hensyn til det delikate, arktiske økosystemet som omgir det.
Går gjennom metertykk is
Dette er grunnen til at skip som opererer på den nordlige ruten er utstyrt med de mest bærekraftige teknologiene. Sovcomflot, som er ledende innen energitransport, driver verdens største isgående flåte, drevet av ABBs elektriske fremdriftsystem Azipod®. Det kutter drivstofforbruket og fjerner behovet for separate isbrytere i arktiske farvann med is på opptil 2,1 meter.
Og for å hjelpe fartøyer på ekstreme seilas, har ABB åpnet et dedikert marineservicesenter i Murmansk, og tilbyr 24/7 support. Sovcomflots skip er blant over 1000 skip som støttes av ABB Ability ™ Collaborative Operation Centers (samhandlingssentre) over hele verden, hvorfra ABB-eksperter overvåker operative ombordssystemer, koordinerer utstyrsdiagnostikk og tilbyr prediktive vedlikeholdstjenester.
Oppdager problemer før mannskapet
Jyri Jusslin, leder for service i ABBs marinevirksomhet, sier dette om digitalt oppkoblede skip som opererer i avsidesliggende områder:
Vi kan støtte dem. Vi kan oppdage problemer selv før mannskapet, så kan vi si: «Ta en titt på dette og la oss fikse det før det stopper operasjonen din.»
Fartøy utstyrt med ABBs elektriske, digitale og oppkoblede løsninger er med på å sikre at en av verdens mest dyrebare - om enn vanskelige - forsyningsveier kan fortsette å operere bærekraftig.
Kilde: Pressemelding fra ABB