Lasersveis kan gi store besparelser på ferjefri E39
Statens Vegvesen kan spare mange millioner kroner ved å bruke lasersveising på brubygging.
Det skriver Sintef.
I forbindelse med ferjefri E39, har Sintef på oppdrag fra Statens Vegvesen gjennomført sveiseforsøk med laser og såkalt laser-hybrid sveising. Hvis denne nye sveisemetoden viser seg å være brukbar, kan også andre bru-forbindelser enn kun bruene på ny E39 dra nytte av dette. Det kan også føre til store besparelser, skal vi tro vegvesenet.
– Våre estimater viser at Statens vegvesen kan spare opptil 10 milliarder på Ferjefri E39 ved å benytte automatisert lasersveising i stedet for konvensjonelle lasermetoder, sier sjefsingeniør Tore Askeland i Staten vegvesen i artikkelen.
Sintef skriver på sine hjemmesider at Bjørnafjordbrua er den lengste brua på strekningen mellom Kristiansand og Trondheim. Den er mer enn 5 km lang, og stålkonstruksjonene er svært tunge – 100.000 tonn tunge hver. Brua skal bygges i stål.
Ved å bruke eventuelt lasersveising, som er mer vanlig innen skipsindustrien, vil man kunne spare mange penger, slik at produksjonen ikke blir satt bort til lavkostland.
Lysbuesveising er det som tradisjonelt har vært brukt ved brusveising av denne typen. Nå har forskerne ved Sintef testet ut både lasersveising og hybrid lasersveising. Under sistnevnte operasjon brukes lysbuesveis og en konsentrert laserstråle som går etter hverandre. – Den største gevinsten ved å bruke den nye metoden er effektivitet. Tidligere måtte man gjennomføre mange sveiserunder for hver enkelt operasjon mens man med laserhybridmetoden kun vil trenge én, sier forsker Odd Magne Akselsen i SINTEF.
Forskerteamets forsøk viser at stålkonstruksjonen som skal brukes på Bjørnafjordsbrua med konvensjonelle metoder krever seks sveiserunder.
– Jo tykkere materialet er, jo mer fordelaktig er det å bruke lasersveis, og i dette tilfellet er det snakk om tykke stålkonstruksjoner på 12 til 15 mm, sier forskeren.
Lese artikkelen på sintef.no her.