23948sdkhjf

Hurtigruten kan likevel få krisepakke-hjelp

Sist uke skrev metalsupply at Hurtigruten ikke var omfattet av Statens obligasjonsfond (SOF). Nå kan likevel rederiet få hjelp.

Fredag opplyste finansminister Jan Tore Sanner fra Høyre at han senker terskelen for selskaper til å få lån fra SOF. Det skjedde etter at Hurtigruten gikk hardt ut i mediene og sa at de falt utenfor kriselånpakka på 50 milliarder kroner. Det var rett og slett fare for at Hurtigruten kunne dukken dersom de ikke ble fanget opp ordningen.

Selv om selskapet nå omfattes av ordningen, er det fortsatt mange skjær i sjøen for Hurtigruten fordi det gjenstår å se om krisetiltaket faktisk treffer rederiet riktig.

Hurtigruten har permittert nær 3000 ansatte, og har tapt mer enn 700 millioner kroner i billettinntekter siden koronakrisen startet. Dette beløpet vil passere en milliard om noen få uker. Kun to av rederiets skip er i drift.

– At regjeringen nå lytter og justerer investeringsmandatet til Statens Obligasjonsfond, er et skritt i riktig retning, sier Rune Thomas Ege, som er kommunikasjonssjef i Hurtigruten til NRK. Han legger til at det for tidlig å si dette vil bidra til å sikre den økonomiske situasjonen.

Også de ansatte er frykter for jobbene sine. Det er nå etablert en facebook-gruppe – «Hurtigrutas må reddes» – som på få dager samlet 14.000 medlemmer.

En konkurs for Hurtigruten vil få store konsekvenser for Norge. Ikke minst de ansatte og lokalsamfunnene opp langs kysten, og reiselivsnæringen. Hurtigruten er en av de mest populære turistattraksjonene i Norge.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.675