Nullutslipp i installasjon av vindturbiner
Nullutslippsoperasjoner innen havvindinstallasjoner kan gjøres allerede i dag. I 75 prosent av tida kan vindturbininstallasjonsfartøyet (WTIV) av designtypen ULSTEIN J102 arbeide i nullutslippsmodus. Ved å bruke lett tilgjengelig teknologi er tilleggskostnaden lavere enn 5 prosent av total CAPEX.
De fleste nye jack-up-design har et batterihybrid-system i tillegg til dieselgeneratorer, og med en framtidig mulighet for et hydrogendrevet brenselscellesystem. Ulempene med et batterilagringssystem (BESS) er prisen og ikke minst vekten. For et WTIV-design er vektinnsparinger avgjørende.
I stedet for å vente på at teknologien skal modnes til perfeksjon og utvikle et skipsdesign som er forberedt for hydrogendrevne brenselceller en gang i framtiden, har Ulstein tatt en pragmatisk, men realistisk, tilnærming.
- Vi har gjort grundige analyser av driftssyklusen til WTIV-skip og sett på kraftbehovet i ulike operasjoner, sier Ko Stroo, som er produktsjef i Ulstein.
– Vi så da at WTIV-skipene oppholder seg 75 prosent av tiden i en oppjekket stilling der de utfører kranarbeid. Ved å kombinere et hydrogenbrenselcellesystem og et relativt lite BESS-system, vil man kunne dekke det totale kraftbehovet om bord, inkludert maksbelastingen til kranen, sier Stroo.
Dette er Ulsteins andre hydrogenhybrid-design for havvindindustrien.
- Vi har lagt til grunn den samme designfilosofien som vi gjorde i 2019 da vi lanserte vårt første hydrogendrevne SX190-design, som er et offshorekonstruksjonsskip. Vi ser at vi oppnår enda større fordeler på et turbininstallasjonsfartøy, sier Edwin van Leeuwen, administrerende direktør for Ulsteins designkontor i Rotterdam.
Hydrogenhybridsystemet i ULSTEIN J102-designet er tilpasset slik at den framtidige vidareutviklede hydrogenteknologien kan bli montert i fartøyet uten større endringer.
- Den avgrensede tilgangen til hydrogenbunkring i havnene blir ofte sett på som et stort hinder. Med dette modulbaserte oppsettet bryter vi høne- og egg-dilemmaet, sier Ko Stroo.
- Det gir fleksibilitet til at skipet kan arbeide over hele verden, også dersom bunkringsinfrastrukturen enda ikke er til stedet.
Ulstein er deltaker i FNs Global Compact-program og støtter FNs bærekraftsmål.
- Det sterke fokuset på fornybar energi og utslippsreduksjoner for å nå klimamålene bør også vises i investeringer i renere drift når man installerer havvindmøller, sier Edwin van Leeuwen.
- Hydrogen er ett av de mest lovende nullutslippsdrivstoffene til offshoreskip, og vi ønsker å være ledende innen utviklingen av bærekraftige skip, avslutter han.
Kilde: Pressemelding fra Ulstein