Ny stor kontrakt for Brunvoll
Første del av leveransen fra Brunvoll vil finne sted i fjerde kvartal 2021, og hovedleveransen skjer i første og andre kvartal 2022.
Brunvoll-leveransen består av en integrert systempakke med gir- og propellanlegg med aksling og hylse, tunnel thrustere og kontrollsystem. Framdriftsanlegget er et 2-speed-system med PTO/PTH funksjon fra en kombinert akselgenerator/elektromotor. Dette betyr at skipet kan levere overskuddsenergi til hovedtavlen fra hovedmotor i PTO-mode, og i PTH-mode kan skipet kjøre elektrisk i nødkjøringsmode.
Den integrerte systempakken er designet med fokus på brukervennlighet, bærekraft og lavest mulig energiforbruk. Et 2-speed-system er designet for høy fleksibilitet med 2 ulike propellturtall for effektiv operasjon tilpasset skipets driftsprofil. Optimalisering av propellturtall betyr at 0-pitch tapet er redusert til et minimum, og skipet oppnår betydelige drivstoffbesparelser, reduserte utslipp og reduserte kostnader.
– Brunvoll er stolte over å få levere til enda et nybygg til Liegruppen Fiskeri, som har vært trofast og god kunde av Brunvoll i mange år. Til nye Liafjord har vi i fellesskap med Salt Ship Design og Liegruppen kommet fram til et framdrifts- og manøvreringssystem som tilfredsstiller rederens krav til moderne, effektiv og optimal drift av fartøyet, sier salgssjef Geir Arne Kaspersen i Brunvoll.
Kaspersen trekker videre fram det store engasjementet i fiskeflåten generelt, med rederne som pådrivere for utvikling av de gode løsningene for bærekraftig fiske. Samhandlingen med fiskerisegmentet har i årevis gitt Brunvoll førstehånds kjennskap til utfordringene i bransjen som har bidratt til produktutvikling av optimaliserte funksjoner både innen propeller, reduksjonsgir, thrustere, og automasjons- og styringssystemer.
Kilde: Pressemelding fra Brunvoll
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.