23948sdkhjf

Det offentlige velger utenlandske verft

Myndighetene sier norske verft er viktig, men samtidig velger det offentlige å bygge skip i utlandet.

Flere aktører som jobber mot verftsindustrien reagerer kraftig på at det offentlige velger å bygge mange skip ved utenlandske verft, og ikke i Norge. Det skapte stor debatt da Havforskningsinstituttet sist vinter valgte et nederlandsk verft for å bygge sitt nye forskningsfartøy, dette til tross for at mange norske verft var interessert. Når politikerne er på turne på Vestlandet snakker de varmt om hvor viktig de norske verftene er for norsk industri.

14 bygges i utlandet

Nå har NRK gått gjennom hvor mange skip staten og fylkeskommunene har bygd i utlandet siden 2017. Tallet er 14.

Norske Skipsverft har ropt et varsko om denne utviklingen lenge, og det fikk det til å koke hos flere aktører da Havforskningsinstituttet sist vinter valgte et utenlandsk verft.

I sommer bestemte Vestland fylkeskommune at det nye undervisningsfartøyet «Skulebas» skulle bygges ved et dansk verft. Det var i fjor at fylket bevilget 100 millioner kroner til å bygge fartøyet til den videregående skolen i fiskeritettstedet Måløy.

Flere norske verft var interessert i å bygge «Skulebas», men fylkeskommunen valgte altså et dansk verft.

- Fortvilende situasjon

- Dette er fortvilende, sier daglig leder Agnar Lyng ved Stadyard-verftet, som var med i budrunden for å bygge skipet. Han sier at verftets politikk er å velge lokal kompetanse og lokale leverandører, noe han mener ikke fylkeskommunen gjør ved å velge et dansk verft i stedet.

Lyng får støtte fra flere norske verft som var interessert i å bygge «Skulebas», blant annet Vaagland Båtbyggeri.

Skulebas

DANSK VERFT: "Skulebas" skal bygges ved et dansk verft, til tross for at det skal brukes i opplæringsøyemed for norske elever. 

En annen som reagerer er Geir Saltkjel. Han er daglig leder for Ulvesund Elektro. Bedriften har 40 ansatte og underleverandør til flere norske verft.

– Det er synd at Fylkeskommunen ikke kan være med på å styrke og sikre aktiviteten. Det kunne vært gjort uten at det kostet skjorta for skattebetalerne, sier han til NRK.

«Skulebas» er bare ett av flere skip som går til et utenlandsk verft.

Menon Economics la i juni i år fram en rapport om norsk verftsindustri på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. Daglig leder i Maritimt Forum konkluderte med bakgrunn i rapporten at «myndighetene svikter norske verft». Også Norske Skipsverft er sterkt kritisk til hvordan norske myndigheter velger bort norske verft, og stilte seg tidligere i vår om ikke det burde opprettes et eget departement for verftene.

Det er mye som tyder på at EØS-regelverket som gjør det vanskelig for norske verft å konkurrere på like vilkår som med utelandske verft. Fellesforbundet har derfor sendt et brev til Nærings- og fiskeridepartementet der man ber om at regjeringen «utreder handlingsrommet i og utenfor EØS».

Stadyard

NÅDDE IKKE OPP: Stadyard-verftet ville gjerne bygge "Skulebas", men nådde ikke opp i konkurransen mot utenlandske verft. - Fortvilende situasjon for oss, sier daglig leder ved verftet. FOTO: STADYARD

Statssekretær Lars Andreas Lunde (H) i Næringsdepartementet sier til NRK at det ikke medfører riktighet at regjeringen svikter norske verft, men innrømmer at konkurransesituasjonen har vært krevende de seneste årene.

– Regjeringen har ført en aktiv og offensiv maritim politikk, og har lagt fram en rekke tiltak for å legge til rette for aktivitet ved norske verft. Det er altså feil at regjeringen svikter norske verft, sier han til NRK.

Ifølge NRK er dette de statlige og fylkeskommunale fartøyne som er kontrahert hos utanlandske verft

Oppdragsgiver, navn på skip, verft, nasjon, ferdigstilling

Nordland fylkeskommune, «Oscar Sund», Hvide Sande, Danmark, 2019

Noregs arktiske universitet, «Autonomous», Tuco, Danmark 2020

Sjøforsvaret, «Ragnar Ulstein», Weldmec, Finland, 2019

Sjøforsvaret, ubåt, HDW Kiel, Tyskland, 2030

Sjøforsvaret, ubåt, HDW Kiel, Tyskland, 2030

Sjøforsvaret, ubåt, HDW Kiel, Tyskland, 2030

Sjøforsvaret, ubåt, HDW Kiel, Tyskland, 2030

Norsk Polarinstitutt, «Kronsprins Haakon», Fincantieri, Italia, 2018

Brevik Fergeselskap, «Sandøy», Holland shipyards, Nederland, 2021

Oppland fylkeskommune, «Randsfjordferja Elrond», Holland shipyards, Nederland, 2021

Havforskningsinstituttet Bergen, Holland shipyards, Nederland, 2022

Havforskningsinstituttet Bergen, «Dr. Fridtjof Nansen», Gondan, Spania, 2017

Noregs Geologiske Undersøkelser, «Nye Seisma», Kewatec, Finland, 2022

Vestland fylkeskommune, «Skulebas», Hvide Sande, Danmark

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093