Enovastøtte til 15 hydrogenprosjekt i maritim transport
Forprosjektene skal bidra til å utvikle knutepunkter for hydrogenproduksjon langs norskekysten. Senere i år lyser Enova ut en større konkurranse om investeringsstøtte for slike knutepunkter.
- Det er gledelig å se at markedet viser en så stor interesse for denne satsingen. Hydrogen har et stort potensial innenfor maritim transport og nå har vi et godt grunnlag for å arbeide videre med å utvikle hydrogen til en kostnad som brukerne kan bære, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
Langs skipsleden fra nord til sør
De 15 prosjektene fordeler seg langs skipsleden fra Tromsø i nord til Fredrikstad i sør. Nå får hver og en av disse mulighet til å arbeide ut sitt prosjekt enda mer detaljert.
- Forprosjektstøtten skal gi aktørene tid til å jobbe med markedsgrunnlaget samt utrede tekniske og finansielle løsninger som gjør at grønn hydrogen blir gjort tilgjengelig i maritim sektor, sier Nakstad. Han understreker betydningen av at Norge får etablert knutepunkt for hydrogenproduksjon langs kysten:
- Det er ikke regningssvarende å flytte hydrogen langt per i dag, og skal vi lykkes med å ta i bruk grønn hydrogen som energibærer for maritim sektor bør dette produseres lokalt. Da er det avgjørende å vite hvilket markedsgrunnlag man har.
Gjennomgående gode prosjekt
Enova har vurdert hvert prosjekt ut fra kvalitet, modenhet og hvilken gjennomføringsevne prosjektet kan skilte med.
-Det er gjennomgående gode prosjekt som får denne forprosjektstøtten. Det er helt tydelig at norske bedrifter og innovasjonsmiljø ønsker å bidra til omstillingen i maritim sektor, sier Sigmund Ø. Størset, seniorrådgiver i Enova.
Totalt mottok Enova 29 søknader til utlysningen, hvorav altså 15 nådde opp i konkurransen om midler. Størset synes det er ekstra gledelig at både den totale mengden søknader samt de som får støtte, viser en stor geografisk spredning.
- Selskap og grupperinger fra hele landet har vist interesse for å delta. Vi tolker det som at aktørene ser mulighetsrommet for et potensielt hydogenmarked i hele kyst-Norge.
Hydrogenstrategi
Satsingen fra Enova treffer godt på Regjeringens veikart for hydrogen.
– Regjeringen ønsker å halvere utslippene fra skipsfarten innen 2030. Da vil hydrogen spille en viktig rolle. I veikartet for hydrogen lanserte vi derfor en ambisjon om å etablere fem hydrogenknutepunkter for transport sjøveien. Nå får 15 prosjekter støtte av Enova til å utrede produksjon av hydrogen fra fornybar kraft til bruk i maritim sektor. Det er et viktig steg på veien for å nå målet vårt, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).
-For at vi skal nå de overordnede klimamålene våre og konkrete delmål for et hydrogenmarked, er vi helt avhengige av at det private næringslivet både vil og tørr å satse. Bedrifter over hele landet ser nå muligheter for lønnsomhet i lavutslippsløsninger- og markeder. Det er et resultat av regjeringens villet politikk med blant annet målrettet forskning og utvikling av bærekraftige løsninger de siste åtte årene. Jeg gleder meg til å følge utviklingen fremover! sier olje- og energiminister Tina Bru (H).
Hard konkurranse om midlene
Men forprosjektet er bare forstadiet på Enovas hydrogensatsing. I desember tar statsforetaket sikte på å lyse ut en større konkurranse om investeringsstøtte til hydrogenproduksjon i maritim sektor. Her vil det også være mulig å delta for aktører som ikke har fått forprosjektstøtte.
-Vi ser en bred interesse i Norge for bruk av hydrogen i maritim sektor, og dermed for hydrogenproduksjon til dette kommende markedet. Vi regner derfor med at det blir knallhard konkurranse om midlene. Men slik må det være. Det viktigste nå er at vi realiserer hydrogenproduksjon til markedet gjennom de første knutepunktene langs kysten, slik at vi får demonstrert teknologi og bruk av hydrogen som nullutslipp drivstoff i skip sier Størset.
Enova setter av maks 150 millioner kroner i støtte per prosjekt til hovedkonkurransen og forventer at 2 – 4 prosjekt får investeringsstøtte.
Her er de 15 prosjektene:
Prosjekteier |
Prosjekttittel |
Plassering av knutepunkt: |
Fylke |
Borg Havn IKS |
Hydrogenproduksjon Borg Havn |
Fredrikstad |
Viken |
Glencore Nikkelverk AS |
Forprosjekt hydrogenknutepunkt Agder |
Kristiansand |
Agder |
Green H AS |
Kristiansund Nærlokalisert hydrogenknutepunkt |
Kristiansund |
Møre og Romsdal |
Green Industry Cluster Norway |
Forprosjekt hydrogenknutepunkt Grenland |
Grenland |
Vestfold og Telemark |
Htwo-Fuel AS |
HTWO-FUEL - Hydrogenknutepunkt på Lutelandet |
Lutelandet |
Vestland |
Hydro Hydrogen AS |
Fuel for zero - leading maritime to zero-emissions |
||
Hydrogen Solutions AS |
Forprosjekt Hydrogenhub Egersund |
Egersund |
Rogaland |
Hyfuel AS |
Hydrogenknutepunkt på Fjord Base |
Kinn |
Vestland |
Mosjøen og omegn Næringsselskap KF |
Hydrogen-hub Helgeland |
Mosjøen |
Nordland |
North Ammonia AS |
North Ammonia sitt Arendalsprosjekt |
Arendal |
Agder |
Norwegian Hydrogen AS |
Etablering av maritime knutepunkt for hydrogen på Vestlandet |
Møre og Romsdal |
Møre og Romsdal |
NTE Energi AS |
Hydrogenknutepunkt Rørvik Fra pilot til marked |
Rørvik |
Trøndelag |
Statkraft AS |
Maritim Hydrogen HUB Mo i Rana |
Mo i Rana |
Nordland |
Troms Kraft AS |
Prosjekt Neptun - Grønn maritim drivstoffproduksjon i Tromsø |
Tromsø |
Troms og Finnmark |
TrønderEnergi Kraft AS |
Hydrogenknutepunkt Midt-Norge |
Midt-Norge |
Midt-Norge |
Kilde: Pressemelding fra Enova