23948sdkhjf

Ulstein lanserer mobilt kraft/ladestasjonsfartøy

Ulsteins «THOR» er et fartøy for etterfylling som benytter seg av en thorium-saltsmeltereaktor (MSR) for å generere store mengder ren og sikker elektrisitet.

«Thor» kan dermed nesten fungere som en mobil kraft- og ladestasjon for en type batteridrevne cruiseskip.

Ulstein mener konseptet kan være den manglende brikken i puslespillet om nullutslipp for en rekke applikasjoner innen det maritime området og havindustrien. For å demonstrere hvordan konseptet kan tas i bruk har Ulstein også utviklet Ulstein SIF-konseptet, et 100 meter langt cruiseskip for nullutslippsekspedisjoner og med plass til 160 personer. Skipet har isklasse 1C, er batteridrevet og bruker «Thor» for å lade opp mens det ligger ute på sjøen. «Thor» er 149 meter langt.

Har ikke hatt løsningen

- Målene, ambisjonene og miljøkravene til nullutslippsoperasjoner er driverne, men til nå har vi ikke hatt løsningen, kommenterer konsernsjef Cathrine Kristiseter Marti i Ulstein.

– Vi mener at "Thor" er det svaret vi har sett etter. "Thor" er en flytende flerbruks-kraftstasjon som kan muliggjøre en ny batterirevolusjon.

Påfyll ute i feltet

- Ekspedisjonscruiseskip opererer i stadig mer fjerntliggende og sårbare områder. Samtidig står næringen overfor økende press fra ulike hold for å ta vare på naturen og redusere miljøpåvirkningene fra cruise. Med "Thor" blir det mulig å gi påfyll av energi og forsyninger i feltet. Samtidig har "Thor" teknologien og fasilitetene til også å kunne brukes til forskingsaktiviteter og redningsaksjoner, noe som er en avgjørende brikke i infrastrukturen for bærekraftige og trygge operasjoner. «Thor» har, bokstavelig talt, kraften som skal til for å endre hele industrien, sier Marti.

I AKSJON: Ulstein "Thor" og "Sif" med et autonomt ladefartøy mellom seg. ILLUSTRASJON: ULSTEIN

Thorium kan ha et stort potensial for den maritime industrien som er på jakt etter grønne alternative drivstoffkilder. Saltsmeltereaktorer er sikre, effektive og operativt utprøvde løsninger som fungerer ved at thorium, et metall med lav radioaktivitet og som finnes i store mengder i naturen, blir løst opp i flytende salt. Den påfølgende kjedereaksjonen varmer opp saltet og produserer damp. Denne driver en turbin som produserer strøm.

Ser en ny mulighet

Disse prosessene er godt dokumenterte for bruk på land, mens potensialet for å levere ren kraft på det maritime området fram til nå ikke har vært innarbeidet i et fartøydesign. Ulstein ser en mulighet til å endre på dette, i en løsning som potensielt kan bli et paradigmeskifte i ren kraft for cruise og andre maritime operasjoner.

Ladekapasiteten til «Thor» har blitt skalert til å støtte kraftbehovet til fire ekspedisjonscruiseskip samtidig. «Thor» vil selv aldri trenge kraftpåfyll, og kan ut fra dette være et utgangspunkt for de selvforsynte fartøyene i framtiden.

Skaper engasjement

Når det gjelder hvor egnet thorium-saltsmeltereaktorer er som energikilde for maritime applikasjoner, kommenterer Jan Emblemsvåg, professor ved NTNU og ekspert på thorium og kjernekraftproduksjon, følgende:

- Saltsmeltereaktorer har et enormt potensiale til å kunne gjøre skipsfarten utslippsfri. Det er så mye usikkerhet rundt framtidens drivstoff, men her har vi en energikilde som finnes i store mengder og som, med rett tilnærmelse, er sikker, mye mer effektiv, rimeligere og med mindre miljøavtrykk enn noe eksisterende alternativ. Fra mitt perspektiv ser jeg dette som den mest levedyktige, og potensielt den eneste troverdige, løsningen for en utslippsfri flåte som kan operere på kommersielle vilkår og kostnadsnivå. «Thor»-konseptet er akkurat den typen innovasjon vi trenger for bærekraftig suksess til sjøs.

Med ‘"Thor" blir det mulig å gi påfyll av energi og forsyninger i feltet. Samtidig har "Thor" teknologien og fasilitetene til også å kunne brukes til forskingsaktiviteter og redningsaksjoner. ILLUSTRASJON: ULSTEIN

Viktige utviklingssamtaler

Både «Thor» og «Sif» har Ulsteins lett gjenkjennelige X_BOW-design, utviklet for høyere operabilitet, funksjonalitet, komfort og drivstoffeffektivitet.

«Thor» har en helikopterlandingsplass, brannslokkingsutstyr, redningsbommer, arbeidsbåter, autonome båter og luftbårne droner, kraner, laboratorium og en forelesingssalong.

«Sif» har plass til opptil 80 passasjerer og 80 mannskap, og tilbyr stillegående nullutslippsekspedisjoner til avsidesliggende områder, inkludert arktiske og antarktiske farvatn.

- Her viser vi to konsept i ett for å gi eksempel på en renere, tryggere og mer bærekraftig vei framover for cruiseskipseiere og -operatører, for ikke å glemme den maritime industrien generelt, forteller sjefsdesigner Øyvind Gjerde Kamsvåg i Ulstein. - Ved å tilnærme oss utfordringen fra en ny retning er «Thor» og «Sif» eksempler på hva som er mulig.

- Vi har stor tro på denne løsningen og ønsker å starte en utviklingsdialog om hvordan vi kan bidra til å muliggjøre de nødvendige endringene, sier Lars Ståle Skoge, kommersiell direktør i Ulstein Design & Solutions, og legger til:

 - Jeg er spent på å se hvor «Thor» og «Sif» kan føre oss i retning av nullutslipp

Kilde: Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078