Vallianz går for Ulstein-design til hybrid tungtransportfartøy
Det nye fartøyet, et kundetilpasset Ulstein HX120-design, har «dual-fuel»-motorer og et batterienergilagringssystem.
Fartøyet er designet for operasjoner over hele verden, blant annet til den økende transportetterspørselen i havvindindustrien i tillegg til frakt av LNG-moduler og offshore-strukturer.
"Floate-ove"-operasjoner
Dimensjonene er optimaliserte for å støtte Vallianz’ forretningsplan om å ikke bare transportere de ulike delene til en vindturbin (understell, monopåle, overgangsstykke, turbinblad), men også såkalte «float-ove»-operasjoner.
Utstyrt med nullutslippsteknologi, er DP-2-fartøyet det første i sitt slag, da det vil bli drevet av et hybridkraftsystem med «dual-fuel»-motorer og et batterienergilagringssystem. Det elektriske batterisystemet blir levert av kanadiske Shift Clean Energy, mens Bureau Veritas har ansvaret for klassifiseringen av fartøyet.
Ulstein X-Bow
Vallianz’ nye HTV er designet med Ulstein X-Bow, som bidrar til redusert energiforbruk, mer komfortable og mer sikre operasjoner når skipet går gjennom sjøen.
SIGNERING: Osman Ibrahim (t.v.), Chairman i Vallianz Holdings Ltd, og Edwin van Leeuwen, administrerende direktør i Ulstein Design & Solutions B.V. FOTO: EMIEL LOPS
- Siden 2010 har havvind vært et fokusmarket for Ulstein, sier Cathrine Kristiseter Marti, konsernsjef i Ulstein Group.
– Med våre referanser innen SOV-skip (Service Operation Vessels), tungløftsfartøy og steininstallasjonsskip, har vi bygd opp en sterk posisjon som en skipsdesigner innen havvindinstallasjon og -vedlikehold, fortsetter hun.
Det foretrukne designselskapet
- Strategien vår er å utvide aktiviteten vår til fartøy innan havvindlogistikk, forteller Edwin van Leeuwen, administrerende direktør i Ulstein Design & Solutions BV, og legger til:
- Ambisjonen vår er å bli det foretrukne designselskapet for denne typen fartøy. Vi er takknemlige for tilliten som er blitt vist oss fra Vallianz, og vi ser på denne avtalen som en viktig milepæl i strategien vår.
For å markere samarbeidet deltok representanter frå Vallianz, Ulstein, Shift og Bureau Veritas på en signeringsseremoni på Ulsteins designkontor i Rotterdam, Nederland.
Hoveddimensjonene til fartøyet:
Lengde over alt (LOA) 173.8 m
Bredde (moulded) 42.0 m
Dybde 13.3 m
Dekksareal > 6,000 m2
Fri dekkslengde 145 m
Dekksstyrke 25 t/m2
Dypgang (design) 7.0 m
Innredning 30 p
Kilde: Ulstein Group
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.