Kverneland snudde seg rundt da krigen var et faktum

Russland og Ukraina har lenge vært viktige markeder for Kverneland Groups plogfabrikk på Jæren.
Men krigen med påfølgende sanksjoner mot Russland satte en stopper for dette. Likevel har plogfabrikken klart å plukke opp det tapte, skriver Jærbladet.
Undrskudd på mat
Adm. dir. Lars Rotseth i Kverneland Group, sier at verden er bekymret for underskuddet på mat etter krigsutbruddet.
- Dette har medført at andre land og bønder har økt matproduksjonen, sier han, Rotseth, og legger til at Kverneland Group har solgt landbruksprodukter for mellom 50 og 60 millioner kroner i kvartalet til Russland og Ukraina.
- Heldigvis har andre land plukket opp det vi tapte. Vi har etter krigen i Ukraina fått større markeder som Frankrike og Tyskland, sier den administrerende direktøren til lokalavisa.
BEKYMRET: Adm. dir. Lars Rotseth (innfelt) i Kverneland Group er bekymret over høye strømpriser og vanskeligheter med å få tak i ansatte med fagutdannelse. FOTO: GOOGLEMAPS/KVERNELAND GROUP
Høye strømpriser
Han kan legge til at ordresituasjonen er god, og at fabrikken har mer enn nok å gjøre for tiden. Men det er fortsatt utfordrende på kostnadssiden, ikke minst fordi de månedlige strømregningene er fem millioner høyere enn det som er vanlig for bedriften.
– Kostnadene er omtrent som om vi hadde hatt 100 ansatte, som bare fikk lønn uten å yte noe som helst, sier Rotseth, og legger til at staten ikke har gitt kompensasjon for de økte kostnadene.
Vanskeligheter med å skaffe fagfolk
En ting er imidlertid sikkert, og det er at strømprisene går utover inntjeningen, og Rotseth sier at målet er å komme tilbake til det nivået de hadde tidligere.
I likhet med mange andre industribedrifter sliter også Kverneland med å få tak i ansatte med fagutdannelse.
- Arbeidsmarkedet er stramt, sier Rotseth avslutningsvis.
Kilde: Jærbladet