Schlumberger får refs av Ptil
I tillegg har tilsynet avdekke uforsvarlig overtidsbruk ved Gullfaks A-plattformen, som også driftes av Equinor.
Det er Stavanger Aftenblad (Aftenbladet) som skriver om de to overtidsbruddene, som Ptil karakteriserr som potensielt farlig.
Avdekket forhold allerede i 2021
Allerede i 2021 ble det avdekket farlig overtidsbruk ved Visund-plattformen. I år ble det foretatt nytt besøk på plattformen som driftes av Equinor. Aftenbladet skriver at denne gang ble Schlumbergers oppfølging av arbeidstid kontrollert ved å intervjue personell på land og offshore Gullfaks A og Visund. Det ble i alt avdekket fire avvik, og en av dem var at det ble jobbet altfor mye overtid.
Ifølge tilsynet kan for mye overtid ha negative konsekvenser for helse og sikkerhet. Videre mener tilsynet at bruk av overtid også kan være en indikasjon på manglende kapasitet og kompetanse, og det var nettopp dette som var bakgrunnen for Ptils tilsyn denne gang, fordi man hadde mottatt meldinger om nettopp dette.
Vil følge opp avvikene
Etter tilsynene sier Equinors pressetalsmann Gisle Ledel Johannessen at de vil følge opp avvikene som ble avdekket, og spesielt i forhold til Schlumberger. Han understreker at et godt samarbeid med underleverandørene er avgjørende for at sikkerheten og driften på plattformene blir ivaretatt på en god nok måte.
Schlumberger på sin side mener at Equinor har skylden for bruddene som ble avdekket, fordi bemanningssituasjonen er presset.
Hovedvernombud hos Schlumberger, Sigbjørn Lundal, sier til Aftenbladet, at Equinor har gjennomført en kraftig nedbemanning.
Lav bemanning
- Equinor har et veldig stort fokus på antall mennesker om bord, som overskygger alt. Det bør ikke komme som noen overraskelse for myndighetene at det er lav bemanning på norsk sokkel, sier hovedverneombudet til avisa. Aftenbladet har flere ganger tidligere skrevet om at Schlumberger føler seg presset av Equinor.
Equinor kjenner seg ikke igjen i kritikken fra Schlumberger.
Kilde: Stavanger Aftenblad