23948sdkhjf

Ultein har fullført «Windea Leibniz»-oppgraderingen

4. februar 2023 ble arbeidet med oppgraderingen av «Windea Leibniz» fullført ved Ulstein Verft. Med en økning på lugarar fra 60 til over 80 har fartøyet gått over frå å være en SOV til en CSOV, altså et serviceskip i havvindindustrien som også kan utføre utvidede støtte til kommisjonering.

I tillegg har verftet installert en ekstra pidestall på hekken for operasjoner i Østersjøen, som kommer i tillegg til den høydejusterbare pidestallen til bruk i Nordsjøen.

Oppgraderingen utvider operasjonsområdet til «Windea Leibniz», og gjør fartøyet enda mer attraktivt for offshoremarkedet.

50 prosent økning i overnattingskapasiteten

Oppgraderingen inkluderer en økning på 50 prosent i overnattingskapasiteten om bord. Dette gjør at det også ble utført omfattende ombygging av garderober/tørkerom, konferanserom og dagrom. Totalt ble lugarkapasiteten økt fra 63 til 81 lugarer. «Windea Leibniz» kan nå ha om bord opp til 85 teknikere for vindparker, servicepersonell og mannskap.

Høydejusterbar sokkel

En annen viktig milepæl var installasjonen av en ny høydejusterbar pidestall for den bevegselskompenserte gangveien, noe som gjør fartøyet mer fleksibelt i havvindparker. Nå kan gangveien operere i et område mellom 17,5 og 23 meters høyde over havoverflaten.

Mer fleksibilitet for utplassering i ulike vindparkmarkeder

Da Bernhard Schulte Offshore bestemte seg for å installere en ekstra pidestall akterut, var det fordi knapt noen andre havvindservicefartøy som opererer i dag, kan ta på seg oppdrag både i Østersjøen og Nordsjøen. I Østersjøen er serviceplattformene generelt plassert lavere enn i Nordsjøen. Den eksisterende gangveien til skipet kan brukes på begge pidestallene.

- Med de to nye pidestallene er vi mer fleksible når vi nærmer oss vindturbinaee. Det er ingen enhetlig standard for høyden på plattformene i vindparkene i Nordsjøen. Etter oppgraderingen kan vi nå variere høydena på gangveien vår, og bytte fra den ene pidestallen til den andre, noe som gjør oss enda mer fleksible når vi jobber i ulike vindparkregioner. De nye lugarene gjør at vi kan ta i mot flere teknikere om bord. Alt dette gjør «Windea Leibniz» attraktiv i CSOV-markedet, sier Rainer Müller, som er kaptein på «Windea Leibniz».

Strukturelt arbeid på design og engineering

Ulsteins designere og ingeniører har vært involvert i det strukturelle forarbeidet, som blant annet inkluderer forsterking av brua for å kunne bære den nye landgangen som nå hviler på brutaket. Området rundt pidestallen måtte også styrkes.

Oppgraderingene har gjort et kapabelt fartøy enda mer allsidig

- De nye oppgraderingene gjør at et svært kapabelt fartøy har blitt enda mer allsidig. Nå er «Windea Leibniz» mer fleksibel og attraktiv for markedet. Oppgraderingen var perfekt planlagt og gjennomført av Ulstein, og jeg ønsker å takke alle de involverte i dette prosjektet, sier Matthias Müller, som er administrerande direktør i Bernhard Schulte Offshore.

 

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11