Ulstein med kontrakt på sitt sjuende cruiseskipsdesign for SunStone
Skipene er de første som tok i bruk X-BOW-designet i cruiseindustrien, noe som både passasjerer og mannskap er svært fornøyd med.
- Vi er svært glade for å ha signert ein ny kontrakt med CMHI Haimen-verftet for bygging av et nytt ekspedisjonscruisefartøy av ULSTEIN CX103-designet, sier Lars Ståle Skoge, kommersiell direktør i Ulstein Design & Solutions.
Designet med vinduer i baugen
Selv om alle fartøyene i denne klassen er blitt utviklet på den samme designplattformen, og med en lengde på 104,4 meter og ei bredde på 18,4 meter, er alle spesialtilpasset kundens behov for ulike tall passasjerer og mannskap, og fellesrommene er også utforeta i samsvar med kundens ønsker. Dette nye fartøyet, som altså er nummer sju for SunStone Ships, deler den samme egenskapen som tre andre fartøy i klassen ved at det har vinduer rundt hele baugen for å gi mye lys og en opplevelse av å være i naturen mens man oppholder seg innendørs. Tomas Tillberg Design er ansvarlig for interiørdesignet.
Foto: Ulstein
Bringer omgivelsene inn i skipet
- Hovedfokuset vårt er å få omgivelsene inn i skipet, der vi utnytter de store vinduene i den toetasjes salongen og særlig da de spektakulære vinduene i baugen, noe som er gjort mulig gjennom Ulsteins design. Man reiser med eit lite skip, men vil på denne måten få en storskipsfølelse, sier Tomas Tillberg.
Om skipet
Skipet har plass til 199 passasjerer og et mannskap på 101. Det er sertifisert i samsvar med ICE CLASS 1A for polare cruisereiser og holder den høyeste komfortklassen, og er SOLAS-sertifisert med blant annet et Safe Return to Port-pass.
Kilde: Pressemelding fra Ulstein
KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.