Hyke og Remota går sammen om elektriske og autonome ferjer
Som del av intensjonsavtalen vil Remota støtte Hyke i utviklingen av fjernstyrte funksjoner for selskapets elektriske og autonome ferjer.
Intensjonsavtalen inneholder leveranse av kontrollsystemer og grensesnittet mellom Hykes ferger og Remotas Remote Operations Center som vil støtte og muliggjøre de autonome operasjonene.
Vil revolusjonere urban passasjertransport
– Hyke har en ambisjon om å revolusjonere urban passasjertransport gjennom nye og bedre transportløsninger for vannveier, sier Bjørn Utgård, administrerende direktør i Hyke.
– Hykes kontrollteknologi for autonome fartøy forbedrer allerede fergedrift med funksjoner som autonome overfarter, automatisk kailegging og situasjonsforståelse. Samarbeidet med Remota vil hjelpe oss med å akselerere overgangen til høyere nivåer av autonome operasjoner.
Om Hyke
Basert på 35 år med produktinnovasjon og båtproduksjon hos Eker Gruppen, setter Hyke en ny standard for urban vannbåren mobilitet. Hyke tilbyr en komplett løsning, inkludert elektriske ferjer, brygger med ladefunksjon, autonom navigasjonsteknologi og ulike applikasjoner for operatøren av fartøyet.
Hykes løsning ble anerkjent i Time Magazines "Beste oppfinnelser i 2022", og har blitt valgt av den franske regjeringen til å operere fire fartøyer på en ny rute på Seinen under OL i Paris i 2024.
Hykes ferjesystem er fullt av smarte løsninger for å forenkle flåtestyringen. Hver Hyke-ferge er utstyrt med avanserte sensorer og egenutviklet teknologi for autonom fartøyskontroll som muliggjør økende grad av automatisering og autonomi. Det gjør det mulig for operatører å forbedre sikkerheten, redusere driftskostnader, optimalisere driften og skalere raskere.
Fjernstyrte maritime operasjoner
– Hykes forretningsforslag passer som hånd i hanske med det vi ønsker å oppnå med Remota. Vi ser frem til samarbeidet med å muliggjøre både autonome og fjernstyrte operasjoner for ferjeoverganger, samt oppnå betydelige kostnads- og miljøbesparelser gjennom dette, sier Sveinung Soma, administrerende direktør i Remota.
Framtidens ferjer: Slik ser man for seg de autonome passasjerferjene. Illustrasjon: Hyke
Remota ble etablert i 2022 av de norske maritime og offshore-ekspertene DeepOcean, Solstad Offshore og Østensjø Group. De tre selskapene gikk sammen for å fremskynde bruken av fjernstyrte tjenester for å redusere driftskostnader og utslipp fra marine- og offshorenæringene.
Remota eier og driver avanserte landbaserte Remote Operations Centers (ROC-er), som er nøkkelen til å oppnå enorme utslippsreduksjoner og kostnadsbesparelser for maritim- og offshoreindustriene. I dag driver ROC-ene fjernstyrte operasjoner for undervannsroboter (ROV-er) og ubemannede fartøy (USV-er) for olje- og gassindustrien. Remotas må har imidlertid alltid vært å utvide tjenestetilbudet til andre bransjer, inkludert å tilby fjernstyrte operasjoner og halvautonome maritime tjenester til eksisterende fartøy.
– Samarbeidet med Hyke vil gjøre oss i stand til å utvikle et verdensledende tilbud for fjernstyrte maritime operasjoner også. Det vil åpne opp et enormt globalt ferjemarked for Remota, legger Sveinung Soma til.
Første operasjoner i Haugesund og Fredrikstad i 2023
Den første Hyke-ferjene vil bli satt i drift i Norge i 2023, med start i Fredrikstad og Haugesund.
Intensjonsavtalen mellom Hyke og Remota vil muliggjøre fjernstyrte operasjoner av Hykes ferjer fra Remotas Remote Operations Center (ROC) i Haugesund.
I Fredrikstad har Hyke et nært samarbeid med Fredrikstad kommune, som allerede driver 8 tradisjonelle byferjer, som frakter mer enn 1,5 millioner passasjerer årlig. Her skal Hykes ferje brukes til å etablere nye ruter på Glomma. Fredrikstad-prosjektet vil tillate Hyke og Remota å demonstrere integrasjon av autonome operasjoner i tradisjonelle fergenettverk.
I Haugesund samarbeider Hyke og Remota med kommunen, Karmsund Havn og Universitetet på Vestlandet for å pilotere fullverdige autonome operasjoner samtidig som det etableres et helt nytt mobilitetstilbud. Denne nye tjenesten vil redusere reisetid, kø og utslipp i Haugesund, og bekrefte Norges posisjon som en ledende industriaktør. Haugesund-prosjektet har fått 11 millioner kroner i støtte fra det regionale Ulla-Førre-fondet, og skal ledes av Haugesund kommune.
– De tre selskapene som står bak Remota holder alle til på Haugalandet. Den kommersielle begrunnelsen for å støtte Hyke-prosjektet er bunnsolid, og at det skal skje i Haugesund er en tilleggsbonus, avslutter Sveinung Soma.
Kilde: Pressemelding fra Remota og Hyke