Nå bygges autonome fartøy ved Trosvik Maritime
Hos Trosvik Maritime står nå to store skrog og venter på å bli fullt utstyrt som fullverdige skip.
Det spesielle med skipene er at de helt autonome.
Skrog fra Litauen
To skrog kom nylig fra Litauen. Det er disse som nå skal bygges til to autonome skip hos Trosvik Maritime i Porsgrunn.
Oppdragsgiver er Kongsberg Gruppen, som har gitt oppdraget til Trosvik etter et samarbeid gjennom mange år, skriver Telemarksavisa (TA).
Det er Reach Subsea som skal drifte de to ubemannede overflatefartøyene, som forkortes USV.
– De blir første i verden av sitt slag, sier Marthe Sand i Kongsberg Gruppen. Hun kan legge til at nærheten til Kongsberg og kompleksiteten i prosjektet som helhet var avgjørende for at Trosvik fikk oppdraget.
Mange ansatte
Adm. Dir. hos Trosvik Maritime, Jan Brønsten, smiler bredt. Nå er de sikret mye arbeid i flere år framover, og nå er det mange som har sitt daglige virke ved verftet. Ikke siden 2018 har det vært flere sysselsatte der.
Foreløpig er det bare to skrog som er kommet på plass. Men Reach Subsea har planer om å bygge opp en flåte på 20 autonome overflatefartøy av denne typen.
Første fartøy skal leveres første kvartal 2024, det andre løpet av andre kvartal, skriver TA videre.
Nå vil det nok være en del av Metalsupplys lesere som vil stusse over at Trosvik Maritime skal bygge verdens første autonome overflatefartøy.
Hva med «Yara Birkeland»? Dette er et fartøy som også er bygget for selvgående drift, men fartøyet seiler fortsatt med mannskap om bord, og det er tilrettelagt med fasiliteteter og bru for mannskap.
Erstattes: De autonome fartøyene er mindre enn mange av dagens skip, som skal erstattes av de autonome fartøyene. Det er Reach Subsea som har bestilt fartøyene, som nå bygges hos Trosvik Maritime. Illustrasjon: Reach Subsea
Uten toaletter og lugarer
Det er ikke tilfellet ved de nye fartøyene som nå skal bygges ved Trosvik Maritime. Her vil det ikke være toaletter, lugarer og bru.
Det betyr at skipene, som skal ut i Nordsjøen neste år, vil bli styrt fra land. Nærmere bestemt fra et kontrollrom i Horten, mens undervannsrobotene vil bli styrt fra Haugesund, der Reach Subseas kontrollsenter ligger.
All teknologi utviklet i Norge
- Disse blir helautonome fra første stund, sier Marthe Sand hos Kongsberg Gruppen.
Hun legger til at skrogene er laget i Litauen, men at all teknologi som nå skal inn i dem er utviklet i Norge.
Kilde: Telemarksavisa