23948sdkhjf

Ulstein Verft starter utrustningen av Olympics første TWIN X-STERN CSOV

Skroget til byggnummer 318, det første av to konstruksjonsstøttefartøy (CSOV) for Olympic, kom fram til Ulstein Verft 12. januar.

Skroget skal nå posisjoneres i dokkhallen før utrustingsarbeidet tar til.

- I månedene framover vil det bli utført generelt utrustningsarbeid, som inkluderer innredning, elektriske installasjoner, rørlegging og mekaniske installasjoner, for å nevne noen. Fartøyet vil bli malt mens det ligger i det kontrollerte klimaet i dokkhallen. Oppstart og testing vil bli utført i de siste månedene av prosjektet, forteller prosjektleder Helge Torvik ved Ulstein Verft.

Banebrytende skip

- Vi er glade for at utrustningen nå tar til på Ulstein Verft for det banebrytende TWIN X-STERN CSOV-skipet vårt. Vi har et dedikert personell på stedet som kommer til å jobbe tett med Ulsteins team fram til ferdigstillelse. Vi ser fram til å kunne realisere dette toppmoderne havvindservicefartøyet, som tydelig viser at vi forplikter oss når det gjelder ny teknologi og bærekraftige operasjoner, sier Marius Bergseth, COO i Olympic.

Han understreker videre at «fire-hjulsdriften»-designet er en av mange nyvinninger som bidrar til å redusere drivstofforbruket vesentlig ved dynamisk posisjonering, som er en av de viktigeste funksjonene til skipet, og dermed er viktig for driftseffektiviteten.

Ekstra batterikapasitet

- Når vi ser på miljø og bærekraft, så er fartøyene ikke bare forberedet for metanol som drivstoff, men de har også fleksibiliteten til ekstra batterikapasitet, noe som drar oss i retning av en grønnere og mer utslippsbevisst maritim framtid og gjer dette fartøyet fullt kompatibelt for å møte forpliktelsene i Paris-avtalen. Vi ser fram til leveringen av fartøyet sommeren 2024, understreker han.

Ferdig: Slik blir skipet seendes ut når det er ferdig utrustet hos Ulstein. Illustrasjon: Ulstein

Kontrakten mellom Olympic og Ulstein ble signert i 2022 og inkluderer bygging av to CSOV-er ved Ulstein Verft. Skrogene blir bygd ved Crist-verftet i Polen. Fartøyene har dieselelektrisk framdrift med variabelt turtall i kombinasjon med store batterisystem. Ulstein Power & Control har fått kontrakt på å levere en omfattande kraft- og automasjonspakke, inkludert en stor batterileveranse.

Fartøyene er basert på ULSTEIN SX222-designet fra Ulstein Design & Solutions AS. De har en lengde på 89,6 meter og en bredde på 19,2 meter og har plass til 126 personer fordelt på 91 lugarer.

- Fartøyene er forberedt for metanol som drivstoff for å bidra til utslippsnøytralitet. I tillegg er der god plass til ekstra batteri, som gjør det mulig med potensiell full-elektrisk lading, sier Bergseth.

Høy operasjnell ytelse

Skrogformene og det hybride framdriftssystemet vil sikre høye operasjonelle ytelser, gode sjøegenskaper og redusert avtrykk.

 

Fosnavåg-rederiet Olymic har en flåte som opererer i markedet for subseaservice og fornybar energi.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.679