Vurderer å bygge bruer i aluminium
Vanligvis bygger man bruer i betong, men ei bru i Canada, som ble bygget i aluminium i 1950 åpnet øynene for at dette materialet kan være like aktuelt.
Arvida Aluminium Bridge har en lengde på 154 meter og et spenn på 91,5 meter.
Første i Norge
Her i landet var det Forsmobrua i Nordland, som var den første bilveibrua i aluminium. Den ble åpnet i 1995 og er 39 meter lang.
Bakgrunnen for å vurdere aluminium i framtidens bruer er at aluminium ikke ruster eller trenger maling. Det gjør at det vil være langt mindre vedlikehold enn på bruer av annet materiale, noe som er gunstig ut ifra et kostnadsperspektiv og et klimaperspektiv.
Under planlegging
Ifølge avisa Nordhordland er det fire bruer som er planlag og/eller er under planlegging med aluminium. Disse er:
- Hangarbrua: Ei 55 meter lang gang- og sykkelveibru i Trondheim som det er inngått byggekontrakt for.
- Grøtta bru: Ei 25 meter lang fylkesveibru i Møre og Romsdal som er vedtatt bygd.
- Romfo bru: Ei 120 meter lang riksveibru i Møre og Romsdal, som det er gjennomført forprosjekt for. Finansiering er ikke avklart. Det er heller ikke avklart om aluminium er aktuelt som byggemateriale.
- Langenuen: Det er gjennomført et forprosjekt for Hordfast med hengebru, der man har sammenliknet bruk av aluminium og stål, først og fremst i brukassene.
Når det nå skal bygges ei ny bru over Risnesstraumen kan det også hende at denne kan bli bygge i aluminium. Risnes bru ligger i Masfjord kommune i Vestland fylke.
Kritisk skadet bru
Risnes bru er kritisk skadet og må byttes ut, skriver Nordhordland.
Nå ønsker Vestland fylkeskommune å teste ut aluminium som byggemateriale. På sensommeren i fjor ble ei ny bru over Risnesstraumen nevnt som et mulig prosjekt å vurdere bruk av aluminium i. Da ble det også satt av 400.000 til planlegging av ny bru i 2023.
Kilde: Nordhordland