23948sdkhjf

Industrien i Boliden: - Det må satses ytterligere på Ofotbanen

Til tross for at den svenske regjeringen har sagt at den skal ruste opp Malmbanan, mener industrien på svensk side at det går for sakte og for lite blir gjort.

Malmbanan, eller Ofotbanen på norsk, har de senere årene vært gjenstand for togavsporinger og forsinkelser.

Det har særlig gått utover LKAB, som sender malmen fra Kiruna til Narvik der den videresendes med skip ut til europeiske stålverk.

Kritisk til manglende satsing

Når går ordføreren i Bolden kommune, som huser flere viktige industribedrifter, ut og kritiserer den svenske regjeringen for sendrektighet i oppgraderingen av jernbanestrekningen mellom Kiruna og Narvik.

Ifølge High North News preges den hardt belastede linja i dag av stor etterspørsel. Kapasiteten forventes å bli sprengt i årene som kommer på grunn av forventet vekst på begge sider av den norsk-svenske grensen.

I Nord-Sverige er man i ferd med å bygge opp en industri som særlig er preget av det grønne skiftet.

Både den norske og svenske regjeringen har sagt at det skal satses på jernbanestrekningen, men ordføreren i Boliden, Claes Nordmark, er ikke fornøyd med satsingen.

Viktig for vekst

– Malmbanen og Ofotbanen er veldig viktige for veksten i hele Sverige og Norge, og jernbanestrekningen produserer enorme verdier. Det er imidlertid vanskelig å forstå at den svenske regjeringen ikke tar oppgraderingen og utbygging av Malmbanen på alvor, sier Boden-ordføreren til High North News.

Spesielt er LKAB avhengig av en velfungerende strekning.

Til Sveriges Radio sier kommunikasjonssjefen i LKAB at de ønsker satsingen på Ofotbanen velkommen, men at det ikke er nok, sier Niklas Johansson i LKAB.

– Dette er viktig fordi det kommer til kreves mye større innsatser framover for å skape de forutsetningene som trengs, sier han.

Alle ser hvilke enorme problemer man har på Malmbanen og må forsøke å finne veier framover for å løse disse, legger han til.

Stegra ber om fortgang

Også Stegra – tidligere H2 Green Steel – vil ha stor nytte av en Ofotbanen som er velfungerende. Stegra bygger sitt første stålverk for fossilfritt stål i Boliden kommune.

Selskapet ønsker seg en oppgradering på Ofotbanen, men også på strekningen Boliden-Luleå, tilhører Stambanan i Øvre Norrland.

Sveriges Suezkanal

Boliden-ordføreren kaller Malmbanan for Sveriges Suezkanal.

-Her må det bygges dobbeltsport snarest, men det ser ikke ut som om regjeringen vurderer dette i det hele tatt.Det er en trussel mot både eksisterende industri og de store nye industrisatsingene, sier han avslutningsvis til HighNorthNews.

KLIKK for alle artikler i Metall og transport.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062