23948sdkhjf

Travel tid i Leirvik

Havyard i Leirvik og står foran en hektisk periode med utrusting og testing av ny brønnbåt.
I august 2012 skrev Havyard kontrakt med Fosnavåg Shipping på bygging av verdens mest effektive og miljøvennlige brønnbåt. Skroget til skipet har Havyard fått bygd ved verftet Cemre i Tyrkia, hvor Havyard bygger de fleste av skrogene til sine nybygg. Skroget ankom i forrige uke Havyards verft i Leirvik i Sogn, hvor ferdigutrustning uttesting skal foregå.

Mye på kort tid
Nybygget gikk rett i dokken da det ankom verftet, og skal etter planen ligge der til slutten av februar. Også hovedmotorene blir kjørt i gang i dokka.

– De største rørene er montert i Tyrkia, men all maskinmontasje, utrustning og innredning skal gjøres i Leirvik, i tillegg til maling og oppstart, forteller Jobjørn Løland, som er prosjektleder for bygg 117 ved verftet i Leirvik.

Å bygge båt i vått Vestlandsvær kan i utgangspunktet være utfordrende. Men en fordel med å bygge ved Havyard i Leirvik, er at skrogene plasseres i overbygd dokk for å gjøre utrustninger og malingsarbeid upåvirket av snø og regn. Levering av bygg 117 er satt til mars 14.

– Det er mye som skal skje på kort tid og prosessen må planlegges nøye sammen med de forskjellige avdelingene, sier Jobjørn Løland.

Nær kundene
Det er ikke bare tørrdokken som gir fordeler med å bygge båt ved Havyard i Leirvik. Verftsdirektør Trygve Solaas påpeker at nærheten til kundene er en stor fordel.

– Det er lett for reder å reise hit og følge opp byggingen, mener han, og legger til at Havyard er en del av det maritime miljøet på Vestlandet.

– Vi har som strategi å ikke bare satset på offshorefartøy, men også båter til fiskerinæringen, og vi har nær tilknytning til fiskerimiljøet gjennom at hovedkontoret og designvirksomheten til Havyard er lokalisert på Sunnmøre, sier han.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078