23948sdkhjf

Offshore vindkraft-kontrakt til Maritime Partner

Maritime Partner har signert kontrakt med Astilleros Gondan i Spania for leveranse av arbeidsbåter til to nye serviceskip til vindkraftindustrien.
Kontrakten omfatter totalt fire båter som er under bygging for Østensjø Rederi; to til transport av servicepersonell fra serviceskipet til vindturbinene samt to hurtiggående redningsbåter. Kontrakten er ifølge en melding fra Maritime Partner vunnet i skarp konkurranse med nasjonale og internasjonale tilbydere i et markedssegment som seiler opp som svært attraktivt for en sulteforet næring.

- Vi er svært stolte over å ha vunnet dette prestisjeoppdraget. Østensjø Rederi er en kompetent og krevende kunde med betydelige ambisjoner innen vindkraft, og som vi har hatt et godt og lærerikt samarbeid med i utviklingsfasen sier Sindre Kleive, områdesalgssjef i Maritime Partner.

Arbeidsbåtene er et helt nytt konsept som er utviklet for transport av serviceteknikere fra moderskip til vindturbinene. Designet har fått typebetegnelsen ALUSAFE 1150 WF (Wind Farm). Redningsbåtene er av typen WEEDO 700 FRC, en båt Maritime Partner har levert mange av til blant annet offshorenæringen.

- Vi har jobbet målrettet inn mot dette markedssegmentet gjennom designmiljøer og operatører i snart to år. Dette er et strategisk viktig marked, og det er gledelig at vi nå kan se resultater av dette, sier Sindre Kleive.

Det var i oktober i fjor at Østensjø Rederi fikk sitt gjennombrudd i vindkraftindustrien og tegnet da kontrakt med den Danske energigiganten Dong Energy om utleie av et nytt spesialskip av Rolls-Royce UT 540 WP design. Skipet skal stå for drift og vedlikehold av vindturbiner på feltet «Race Bank Offshore Wind Farm» som ligger i Nordsjøen ca. 17 nautiske mil fra kysten av Norfolk. Skip nummer to fra Østensjø skal fungere som serviceskip i «Hornsea» -prosjektet, en vindfarm som ligger ca. 75 nautiske mil utenfor kysten av Yorkshire i England. Maritime Partner skal bygge og levere arbeidsbåt og hurtiggående redningsbåt til begge skipene.

- Under utvikling av det nye designet er det lagt særskilt vekt på komfort for teknikerne, sjøegenskaper, manøvreringsevne og driftssikkerhet. ALUSAFE 1150 WF vil bli utrustet med et Volvo Penta IPS fremdriftssystem, basert på doble trekkende propeller med høy virkningsgrad. Gode manøvreringsegenskaper, forbedret akselerasjon, redusert støy- og vibrasjon, brukervennlighet og lett serviceadkomst er blant egenskapene til dette systemet, heter det i meldingen.

De to første båtene skal overleveres i september 2017 og ytterligere to for leveranse i mai 2018.

- Kontrakten med Østensjø Rederi er en milepæl i vår 22 år lange historie, sier Gisle Anderssen, salgs og markedsdirektør i Maritime Partner. At vi er i stand til å vinne strategiske kontrakter mot nye markedssegmenter tyder på at våre båter assosieres med kvalitet, og vi er stolte av at våre gode samarbeidspartnere og kunder ønsker våre båter med seg inn i nye satsningsområder.

Maritime Partner har levert rednings- og patruljebåter til kunder over hele verden i flere tiår, og i 2015 leverte selskapet sin båt nummer 2000 i rekken.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.102