23948sdkhjf

Fra nedgang til oppgang med godt partssamarbeid hos Framo

Framo Flatøy AS snudde nedgang til oppgang ved hjelp av Hovedorganisasjonenes Fellestiltak. Her kan du lese mer om hvordan de gjorde det.

"Alt kan pumpes" er mottoet til pumpeprodusent Framo Flatøy AS. Bedriften, som ligger på ligger på Flatøy i Nord-Hordaland, har 80 prosent av markedet for kjemikaliepumper og leverer dessuten store brann- og nedkjølingspumper til oljeplattformer og båter. Bedriften ble etablert i 1938, og har i dag 285 ansatte. Framo Flatøy AS har til enhver tid 40 lærlinger.

I 2015 opplevde bedriften en markant nedgang i markedet. De måtte si opp 90 ansatte og permittere ytterligere 100.

Økonomisjef Bjørn Bakke og hovedtillitsvalgt Ronald Pedersen fikk i oppgave å komme med forslag til løsning. Hvordan snu utviklingen? Tilfeldigheter gjorde at de fikk vite om Hovedorganisasjonenes Fellestiltak (HF) som bidrar med støtte til partssamarbeid og bedriftsutvikling gjennom medarbeiderdrevet innovasjon i bedrifter med tariffavtale mellom LO og NHO.

MED I PROSJEKT: Framos testhall. FOTO: FRAMO

 Bedriften definerte tre utviklingsprosjekter de ville jobbe med. Felles for alle prosjektene var å samle og involvere alle ansatte for å fremme de nødvendige endringer i bedriften. Samtlige ansatte har fått en forståelse for hva som skal til for at hjulene skal gå rundt.

1: Mappefri produksjon (DPS)

Tidligere har det fulgt med følgesedler og spesifikasjoner på papir med hver bestilling. I dag er alle arbeidsbeskrivelser, jobbprioriteringer og tegninger digitalisert. Alle ansatte har blitt spurt om hvilke behov de har for å få utført jobben, og den høye graden av medarbeiderinvolvering har ført til et stort engasjement blant alle ansatte. Det har også ført til at det kontinuerlig kommer nye forbedringsforslag. Digitaliseringen har gått relativt smertefritt, alle ansatte har klart overgangen og behovet for felles opplæring har vært minimal.

2: Digitalisert Dokumenthåndtering (MRB)

Det er ikke uvanlig at det til en pumpe ligger tusenvis av sider med dokumentasjon fra leverandører og underleverandører. Tidligere ble denne dokumentasjonen innhentet manuelt, og ofte ikke overlevert kunde før inntil 45 uker etter levering av produkt. Dette medførte selvfølgelig at endelig betaling fra kunde heller ikke ble utført før all dokumentasjon var levert og godkjent. I dag har de fått digitalisert hele dokumentasjonssystemet og endret sine krav til underleverandørene. Nå leveres all dokumentasjon samtidig som produktet. Antall personer som jobber med dokumenthåndtering er redusert fra seks til en, og man har fått bedre kontroll på kontantstrømmen.

3: 3D-modellering av alle arbeidstegninger

Alle tegninger er nå visuelt tilgjengelig for de ansatte, og de har alltid siste versjon tilgjengelig. Det har bedret kommunikasjon mellom de som tegner og de som utfører, og det er langt færre spørsmål knyttet til arbeidstegningene enn tidligere.

Til alle prosjektene ble det opprettet prosjektgrupper bestående av fagarbeidere, og det har vært fokus på å involvere alle ansatte. Erfaringer til nå er at de ansatte tar mer eierskap til oppgaver og prosesser. De søker informasjon mer aktivt enn å motta informasjon.

Kilde: NHO

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078