Wärtsilä + Hagland = sant
Dette skriver Wärtsilä i en pressemelding. Prosjektet vil være første i sitt slag noensinne for båter som går i såkalte kystnære farvann.
Installasjonen av Wärtsiläs batteridrevne fremdriftsløsning vil øke «Hagland Captain»s miljøsignatur i betydelig grad ved at utslipp reduseres, drivstofforbruket går ned og støyen blir mindre.
Som en del av leveransen vil fartøyet få mulighet til å benytte landstrøm til lasting/lossing og lading av batteriene. Båten vil også få nytt reduksjonsutstyr med teknologi for både kraft-uttak (PTO) og -inntak (PTI) samt Wärtsilä sitt system for NOx-reduksjon (NOR). Den totale reduksjonen av NOx-utslipp (nitrogenoksid) etter ettermonteringen anslås å være på størrelse med 80-90 prosent, mens de samlede kostnadene på drivstoff forventes å bli redusert med 5-10 prosent. Batterikapasiteten vil gjøre det mulig å seile inn og ut av havnen kun på elektrisk kraft i ca. 30 minutter - noe som effektivt reduserer støy og forurensning i havneområdene, heter det i en pressemelding.
Prosjektet er et resultat av et samarbeid mellom Hagland Shipping og det norske miljø- og spesialavfallsselskapet NOAH AS, der det kreves miljøvennlige fartøyer for leveranse av avfall til Langøya utenfor Holmestrand i Vestfold. Wärtsiläs løsning vil være avgjørende for at «Hagland Captain» skal kunne oppfylle miljøkravene. Miljøorganisasjonen Bellona har gitt verdifull bistand til dette prosjektet.
- Wärtsilä har blitt valgt som partner på grunn av sin betydelige erfaring med å levere miljøvennlige løsninger innen hybridsystemer, sier COO i Hagland Shipping AS, Øivind Wendelbo Aanensen i pressemeldingen.
- Wärtsiläs fremoverlente og gode support har gjort det mulig for Hagland og NOAH å finne fram til en optimal løsning. Vi tror at vårt felles prosjekt vil få stor innvirkning i markedet, og vil videreføre miljøet innen bærekraftige løsninger i nær-skipsfarten, fortsetter han.
Direktør for salg og salgsstøtte, Paul Kohle, i Asset Management Services, Wärtsilä Marine, sier i pressemeldingen at miljøhensyn blir stadig viktigere for rederier over hele verden.
- Behovet for ny og smart maritim teknologi har vi allerede sett i subsea-næringen i lang tid, og dette prosjektet viser at behovet også finnes innen transport i kystnære farvann. Wärtsilä tilnærmer seg denne utviklingen gjennom sin Smart Marine Ecosystem-tilnærming, som ved bruk av høy digitaliserings- og tilkoblingsnivå gir større effektivitet, økt sikkerhet og mer bærekraftige løsninger, sier Wärtsiläs hybridløsninger er bygget på en fullt integrert hybrid kraftmodul som er den første i sitt slag. Denne kombinerer motorer, et batteribasert energilagringssystem og kraftelektronikk som er optimalisert til å fungere sammen gjennom et nyutviklet energistyringssystem (EMS), sier Kohle avslutsningsvis i pressemeldingen.
Kilde: Pressemelding fra Wärtsilä