23948sdkhjf

Lindblad bestiller nytt cruiseskip fra Ulstein

Ulstein Group skal bygge et polarskip nummer to for Lindblad Expeditions Holdings, Inc. Lindblads polarflåte øker da til fire.

Lindblad Expeditions Holdings, Inc. er en verdsledende leverandør av ekspedisjonscruise og opplevelsesreiser. Rederiet har fra før en skipsbyggingskontrakt på plass ved Ulstein Verft. Skip nummer én, ‘National Geographic Endurance’ skal leveres i første kvartal 2020.

- Vi er svært fornøyde med at Lindblad, en verdsledende aktør innen ekspedisjonscruise, igjen har valgt Ulstein som designer og bygger av det nye ekspedisjonscruiseskipet deres. Dette er en tillitserklæring til alle våre ansette, sier Ulsteins konsernsjef, Gunvor Ulstein. Hun fortetter:

- Lindblad er en kompetent og erfaren kunde, og vi ser fram til et fortsatt godt og konstruktivt samarbeid med dem.

Fartøyet blir bygd ved Ulstein Verft i Ulsteinvik, og er planlagt levert i tredje kvartal 2021. Polarskipet er søsterskip til «National Geographic Endurance», og har den høyeste isklassen (PC5 Category A) som har blitt tatt I bruk for spesialbygde passasjerfartøy. Det er utstyrt med Ulsteins X-BOW, som gir en jevn og komfortabel reise selv ved høy sjø i mot, noe som også fører til økt drivstoffeffektivitet og reduserte utslipp.

- Det er svært spennende å kunngjøre neste fase i vekststrategien vår, sier Sven Lindblad, som er president og konsernsjef i Lindblad, og fortsetter:

 - «National Geographic Endurance» byr på helt unike reiseruter som følge av egenskapene til skipet. Fartøyet har blitt møtt med stor spenning både fra passasjerer som har reist med oss før, og fra de som er nye for Lindblad-National Geographic, og vi er sikre på at søsterskipet hennes vil bli møtt med den samme entusiasmen i markedet. Disse to skipene representerer et helt nytt nivå på ytelsesevne innen ekspedisjonscruise, både når det gjelder komfort for passasjerene, når det gjelder hvilke regioner og ruter de er i stand til å trafikkere, og evnen til å kunne fungere som vitenskapsplattformer i noen av de fjerneste og mest urørte delene av verden.

FORNØYDE: Fra venstre Salgssjef Trond Skodvevåg Bø, adm. dir. Kristian Sætre og innredningsingeniør Marita Egset Bjerkvik. FOTO: ULSTEIN

Som søsterskipet vil det nye skipet ha plass til 126 passasjerer i 69 romslige lugarer og suiter, og er designet for at gjestene skal kunne ha nær kontakt med naturmiljøet og være et ultimat plattform for utforsking. 75 prosent av lugarene har balkonger der en kan nyte utsikten, det er flere observasjonsdekk både inne og ute, og observasjonsvinger, noe som gjør at det omkringliggende miljøet til en hver tid vil være tilgjengelig.

Ekspedisjoner ut fra skipet er forenklet gjennom eit innovativt festesystem for gummibåter, noe som gir rask og trygg tilgang til en hver destinasjon. Skipet har et bredt utvalg av ekspedisjonsmateriell, for eksempel kajakkar, langrennsski, en fjernstyrt miniubåt, undervannsmikrofoner, et videomikroskop, undervannsvideokamera med mer.

-Vi er begeistret over å annonsere byggingen av dette spennende nye skipet, sier Nancy Schumacher, viseadministrerende direktør innen reiseaktiviteter i National Geographic Partners.  - Dette er et nytt eksempel på suksessen og den pågåande ekspansjonen i partnarskapt mellom National Geographic og Lindblad.

 

Kilde: Pressemelding fra Ulstein

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078