Jobbet ulovlig mye for å få ferdig fregatten
Fem måneder etter kollisjonen i Øygarden, ble fregatten KNM «Helge Ingstad» satt på vannet igjen onsdag.
Sjøforsvaret sa da fregatten kom til havn ved Haakonsvern at det skulle gå seks uker før fartøyet igjen kunne være på vannet. Tirsdag kveld ble forberedelsene til dette satt i gang, og onsdag var fregatten igjen på vannet. NRK melder at man tidlig onsdag morgen startet med å ballastere lekteren og bringe fregatten ned i vannet slik at den kunne flyte selv. Onsdag kunne man se at fregatten fløt for egen maskin.
Men har hatt sin pris å få den på vannet innen seks uker, skal vi tro Bergens Tidende (BT). Avisa har avdekket at arbeidere har jobbet ulovlig mye for å få fregatten sjøsatt innen de seks ukene.
PÅ VANNET IGJEN: En noe rusten KNM "Helge Ingstad" på vannet igjen. FOTO: FORSVARET
Det skal være tetting av skroget med det store hullet som skal ha ført til at mange av arbeiderne har jobbet mer enn det som er tillatt. BT skriver at de sitter på dokumentasjon som tilsier at enkelte arbeidere har jobbet 11 timer om dagen – seks dager i uka.
Det er OneCo som har fått oppdraget fra Forsvaret med å sette i stand KNM «Helge Ingstad». Dette selskapet har igjen leid inn personal fra Adecco, og Adecco innrømmer overfor BT at det har vært mye j obbing på fregatten.
Kjell Olsen i OneCo Safe Yards sier til BT det har vært krevende å holde oversikten over hvor lenge hver enkelt jobber. BT sitter på informasjon om at enkelte arbeidere har jobbet mer enn 70 timer pr uke. Olsen sier til avisa at det ikke skal jobbes mer enn 54 timer pr uke på prosjektet og mener arbeid ut over det skyldes at ansatte har lurt seg til å jobbe mer enn de har lov til.
På den ene siden av fartøyet kan man se at at det er sveiset på flere stålplater som dekker over det store hullet som oppsto etter kollisjonen med «Sola» TS 8. november i fjor. Flengen var på 45 meter, og den er nå tettet med påsveisede stålplater.
Tetningen – mange av dem under vann – ser ut til å fungere godt utover onsdagen. Om noen dager skal fregatten i tørrdokken på Haakonsvern for videre reparasjon og kartlegging av skadeomfanget om bord.
I etterkant av dette vil det så foreligge en tilstandsrapport, som vil være avgjørende for om KNM «Helge Ingstad» kan settes i stand igjen eller ikke. Den rapporten skal være ferdig før sommeren.