Ny fôrflåte fra AKVA Group
AKVA Group skal levere en fôrflåte til Flakstadvåg Laks. Den skal i drift på et av de mest tøffe stedene værmessig.
Dette går fram av en pressemelding.
Fôrflåten fra AKVA Group skal settes i drift på yttersiden av Senja, der det atlantisk laks trives aller best. Men dette er et værutsatt område med høye bølger året rundt. Det var derfor Flakstadvåg valgte AKVA Group.
Da selskapet nylig skulle investere i en ny flåte, så de derfor etter en modell som både er driftssikker og som kan takle røff behandling i sjøen.
– Vi må ha utstyr som gir gode produksjonsresultater uavhengig av værforhold og hvor hensynet til våre ansattes helse, miljø og sikkerhet er best mulig ivaretatt. AKVA group har i tillegg de tekniske løsningene for hybridflåter klar, og det er et stort pluss, sier daglig leder Roy Alapnes i pressemeldingen.
Flakstadvåg Laks gikk for en AC 600 PV-flåte fra AKVA group. Flåten er dimensjonert for en signifikant bølgehøyde på 5,5 meter og spesielt designet for eksponerte lokaliteter. Den er 39,2 meter lang og 12 meter bred og blir levert med en boenhet bestående av blant annet stort kontrollrom, kjøkken, lugarer med bad, garderober, lager, verksted og veterinærrom. Med baug og V-bunn skiller flåten seg fra andre modeller i markedet.
– Utformingen gjør at den ligger mye roligere i sjøen enn en flåte med flat bunn. Det betyr mye både med tanke på driftssikkerhet og komforten om bord, sier Alapnes videre i meldingen.
Flåten skal leveres i april 2020 og vil bli tilkoblet Flakstadvåg Laks’ kontrollsenter i Frovåg på Sør-Senja. Fjernfôringssentralen vil på dette tidspunktet styre og overvåke fôringen på de fleste lokaliteter Flakstadvåg Laks til enhver tid har i drift.
-Gode miljøvalg er viktig for Flakstadvåg Laks, forteller Alapnes. Det har blant annet ført til at selskapet i dag ser på mulighet for tilkobling av landstrøm der det er formålstjenlig.
Dette er imidlertid ikke enkelt å få til på de mest eksponerte lokalitetene og Flakstadvåg Laks har derfor valgt en hybridløsning for sin neste flåte. I tillegg til generatorer fra Nogva vil flåten bli levert med Samsung-batterier fra TesVolt. Batteripakken har en kapasitet på 158 kWh og en forventet levetid på 20 år.
Etterspørselen etter hybridflåter er sterkt økende ifølge prosjektleder Ingmar Halleraker i AKVA group.
– Batteripakker er en investering som betaler seg inn i løpet av få år, da både dieselforbruket og behovet for vedlikehold av generatorene ombord reduseres, sier Halleraker, og legger til:
– Denne teknologien gjør at generatorene kun er i drift noen få timer i døgnet, og når de er i drift går de på optimal belastning. Dette medfører mindre problematikk rundt soting og så videre.
Kilde: Pressemelding fra AKVA Group