Nedgang i verftenes ordrebøker
1.januar 2020 var det 71 fartøyer i ordre ved norske skipsverft - hver større enn 50 mill. kroner - til en samlet verdi av 38,2 milliarder kroner. Pr medio november 2020 er det 55 fartøyer til en samlet verdi av 32,6 milliarder kroner i den samme ordreboken – og det er inklusiv årets ordreinngang på 17 enheter til 4 milliarder kroner.
Det skriver adm. dir. i Norske Skipsverft Salg og Markedsføringsorganisasjon (NSSM), Asle B. Strønen, i en artikkel på organisasjonens hjemmeside.
NSSM understreker at dette er en urovekkende reduksjon som setter norsk verftsindustri under sterkt press. For deler av verftstrukturen handler det om eksistensgrunnlaget.
– Selv om pandemi-året 2020 generelt er preget av lav ordreinngang, ser vi at en rekke norske rederier kontraherer nybygg i utlandet, heter det i en uttalelse fra foreningen. Og når krybben er tom, bites hestene: Stadig flere stiller spørsmål ved statens praksis med at midler fra virkemiddelapparatet følger med til utenlandske skipsverft og slik bygger opp kompetansen der, skriver adm, dir. Asle B. Strønen i NSSM i artikkelen på NSSM hjemmeside.
Han mener at Norge har et stadig sterkere fokus på å tette det såkalte eksportgapet, og verftsindustrien kan bli taperen i dette spillet.
- Kompenserende tiltak innenfor det handlingsrommet vi har, er helt nødvendig for at ikke Norge skal bli en fattigere industrinasjon, skriver han videre.
Markedet i corina-tider
Selvsagt står det enkelte rederi fritt i å plassere sine nybyggingskontrakter der hvor man ønsker.
– Selv om de norske verftene flagger kvalitet, leveringspresisjon og pris, registrerer vi et urovekkende omfang på utenlandskontraheringene, fastslår NSSM. – Det positive er at rederiene oftest velger norsk bygging når man skal realisere prototype-prosjekter eller teknisk avanserte løsninger med høy miljøprofil. Dette tar vi som en erkjennelse på vår høye kvalitet og evne til tett samarbeid mellom alle partene i slike prosjekter, skriver Strønen.
Han mener at for verftsindustriens vedkommende er markedstrenden dyster. Etter mars 2020 er det kun plassert byggekontrakter innen helt bestemte sektorer. Året 2020 vil derfor bli et unntaksår i et historisk retroperspektiv.
- Utfordringen blir å få markedet tilbake så snart som råd er, og i dette arbeidet må både private og offentlige aktører bidra positivt. Den private sektoren ved at man prioriterer norsk bygging i den grad det er forsvarlig. Fra offentlig sektor ved at man hastig igangsetter flere fartøyanskaffelser og at utformingen av anbudsdokumentene tar høyde for norsk verftsindustris umiddelbare behov, avslutter Strønen i artikkelen.
Kilde: Norske Skipsverft Salg og Markedsføringsorganisasjon (NSSM)