Fortsatt prekær fregatt-situasjon
Tre av fire norske fregatter legges til kai, som følge av at flere sjøoffiserer mener at det er svært lite som er gjort på kompetansesiden etter KNM «Helge Ingstad»-forliset.
Det er Aftenposten som skriver dette søndag, etter at sjøoffiserer gikk ut fredag sist uke og sa at det fortsatt er store mangler på erfaring og kompetanse – ting som bidro til at KNM «Helge Ingstad» havarerte etter kollisjonen med TS «Sola». De mener at et tilsvarende uhell kan skje på nytt fordi Sjøforsvaret «ikke har lært».
Det var NTB som først la fram nyheten om at tre av Sjøforsvarets fire fregatter legges til kai – foreløpig ut januar 2021. Bakgrunnen for dette er Havarikommisjonens utkast til rapport nummer to. Her kommer det fram mangler på kompetanse og tekniske forhold på skipene. Forsvarssjef Eirik Kristoffersen sier at KNM «Otto Sverdrup» er skipet som ikke legges til kai, fordi det var gjennom en større sjekk før skipet deltok på en stor øvelse i Storbritannia, som har fokus på å kvalitetssikre besetningen om bord.
KNM «Helge Ingstad» skal ifølge Aftenposten ha deltatt på en liknende øvelse noen måneder før kollisjonen med TS «Sola». Den gang fikk besetningen «svært gode karakterer», skriver avisa.
Men likevel fant kollisjonen og havariet sted.
- Vi må være sikre på at vi kan håndtere avvikene som i ettertid er påpekt, sier forsvarssjefen, som legger til at Havarikommisjonens rapport nummer to inneholder mye av det Forsvarets egen rapport avdekket. Dette går på å ha folk med den rette kompetansen til å fylle alle posisjoner på skipene, og som også kan håndtere skipet i eventuelle krigssituasjoner.
Forsvarssjef Kristoffersen mener at krigsskip av denne typen fregattklasse skal tåle å bli truffet av granater eller torpedoer og kunne fortsette å fungere videre. Men da må alle om bord beherske sine oppgaver til følge, mener han.