Ber myndighetene om nye tiltak for verftene
I brevet skriver forumet og bransjeforeningen at maritime næring generelt og de store nybyggingsverftene spesielt de siste årene har opplevd to kriser. Under offshorekrisen som startet høsten 2014 stoppet all kontrahering av offshorefartøy opp. Deretter brukte de store nybyggingsverftene opp det meste av sin egenkapital på omstilling fra offshorefartøy til bygging av ekspedisjon cruise fartøy. Etter hvert begynte de å få tilbake optimismen.
«Men så kom pandemien. Under denne andre krisen fra 2020 stoppet all kontrahering av ekspedisjon cruise fartøy opp. Utsiktene framover er dystre. Oppsigelsene har startet og frykten for at vi kan miste de store skipsverftene er økende», heter det i brevet til næringsministeren.
De ulike aktørene i den unike norske maritime klyngen er avhengige av hverandre. Verftene har en avgjørende rolle som integratorer i klyngen. På verftet møtes kompetansen hos rederiene og utstyr- og tjenesteleverandørene.
«Uten de store nybyggingsverftene vil den maritime klyngen ikke lengre være en klynge. Samlede ringvirkninger pr. verftsansatt er 5,4 arbeidsplasser (1). Skipsverftene er nødvendige for det grønne maritime skiftet og verftene har i tillegg en vesentlig beredskapsfunksjon», skrives det i brevet.
Det er to tiltak som Maritimt Forum og Maritim Bransjeforening ber myndighetene om å iverksette:
Bedre finansieringsordninger for bygging av nye fartøy
«Vi mener at politisk myndighet må gi GIEK anledning til å øke sin garanti til bank på garanti og byggelånsrammer til verft, fra 50 prosent til 75 prosent. Samtidig må bankene utvide sin finansieringsramme til nærmere 90 prosent av byggekost. Vi mener også at politisk myndighet bør gi GIEK mulighet til å utvide garantirammene til rederi fra 70 prosent til nærmere 90 prosent», skrives det i brevet.
Ombygging av offshoreflåten til lav- eller nullutslippsfartøy
«Tiltaket vil bidra til en grønn oppgradering av den norske offshoreflåten, gi høyere aktivitet ved de store norske skipsverftene og bidra til å dempe effektene av den voksende krisen i næringen. Det er i overkant av 100 norske offshorefartøy som bør kunne bygges om til batterihybrid», er det andre forslaget i brevet, før Maritimt Forum og Maritim Bransjeforening i Norsk Industri avslutter:
«I den situasjonen offshorerederiene nå står i, er det svært utfordrende å finansiere en ombygging til mer klima- og miljøvennlige fartøy. Derfor vil en offensiv offentlig ordning, gjerne gjennom Enova, være et godt krisetiltak og et godt klimatiltak».
Kilde: Maritimt Forum og Norsk Industri