23948sdkhjf

71 permitterte: Krangler om skyld etter at tråler kantret

Det er oppstått uenighet om hvem som har skylden for at den russiske tråleren «Melkart» kantret i Kirkenes før påske. Tråleren ligger fortsatt i sjøen ved kaia, og det har ført til at ansatte ved Kimek er permitterte.

Det var uka før påske at tråleren «Melkart» kantret og ble liggende på siden i havnebassenget ved Kimeks anlegg i Kirkenes. Båten var i ferd med å sjøsettes etter å ha vært til reparasjon ved verftet. Nå er det oppstått uenighet om hvem som har skylda. Det russiske rederiet mener Kimek er ansvarlig for havariet, mens Kimek mener det er rederiet som er ansvarlig, skriver NRK. Siden båten fortsatt ligger utenfor kaia til Kimek-verftet, så får ikke verftet gjort nye oppdrag, noe som har medført at ansatte ved Kimek er blitt permitterte. 74 ansatte skal være permittert.

– Kimek har etter vår mening ikke noen skyld i at «Melkart» kantret. Det som er viktig nå, er å få snudd fartøyet, slik at man kan finne årsaken til havariet, sier Kimeks adm. dir., Greger Mannsverk, til NRK.

Det russiske rederiet benekter hevder at båten kantret da den skulle sjøsettes, og at det derfor er rederiets skyld at den nå ligger der den ligger.  Redieret avviser også opplysninger i russiske medier om at tråleren hadde et hull i skroget. Båten skulle kun til vanlig vedlikehold, og rederiet opplyser til NRK at de hevder at Kimek overså kravet fra kapteinen om å balansere tråleren før det ble satt på sjøen. Og at dette var dette som var årsaken til at kantringen skjedde.

Kimek avviser dette.

«Melkart» er 53 meter lang, og ligger nå på siden ved Kimeks kaianlegg i Kirkenes.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079