Fortsatt koronautfordringer for subsea-leverandør
– Vi har fortsatt mange ute i permisjon og det vil nok vedvare en stund til. Det har vært lite ordretilgang etter pandemien. Lav oljepris gjorde at flere prosjekter har blitt utsatt, sier Thomas Bergan i Agility Subsea Fabrication (ASF) til Telemarksavisa (TA).
ASF er en leverandør primært til oljebransjen, og selv om oljebransjen nå er tilbake på «on track» etter at koronapandemien rammet Norge og verden i mars i fjor, sliter Nøtterøy-bedriften fortsatt.
Da 2020 tok til hadde selskapet 185 ansatte. Nå er dette redusert til 110 ansatte. Men for tiden er det bare 65 som er på jobb, for mer enn 50 ansatte er nemlig fortsatt permitterte, skriver TA.
Bergan forteller at nedskalering i Tønsberg er den viktigste årsaken til at ASFs faste bemanning er redusert, og at det nok vil bli 2022 før alle ansatte vil være tilbake på jobb igjen. Men også her er det usikkerhetsmomenter.
Da koronaen slo til for fullt, falt selskapets omsetning med mer enn 10 millioner kroner, og det førte til at ASF kunne søke om tilskudd på 950.000 kroner. Pengene fikk de.
2020 ble et krevende år, og selskapet slet med å få nye prosjekter, noe selskapet fortsatt sliter med. Men til tross for dette og mindre permitteringer, kunne selskapet notere seg for en omsetningsøkning på mer enn 100 millioner kroner i fjor sammenliknet med 2019. Men gleden ble kortvarig, fordi det viste seg at kostnadene økte tilsvarende.
UTFORDRENDE: For Agiltiy Subsea Fabrication er koronaen fortsatt en utfordring med flere ansatte permitterte. Selskapet leverer undervannsutstyr til oljebransjen. FOTO: AGILITY GROUP
– Heldigvis hadde vi med oss en god ordrereserve inn i 2020, med noen store prosjekter. Resultatet er allikevel litt i underkant av hva vi hadde forventet, men vi har klart å holde løpende fabrikasjon gjennom året, sier Bakken til TA. Han legger til at ordinært resultat før skatt ble på 13,3 millioner, en nedgang på 700.000 kroner fra 2019.
Han ser imidlertid positivt på framtiden, og mener at FSA er godt rustet til å møte framtiden med nye markeder.