Westcon bygger om Kystvakt-skip
KV «Svalbard» er ett av flere Kystvaktskip, som er inne til oppgradering hos Westcon-verftene.
Til vanlig er KV «Svalbard» - og kalt Kystvaktens «flaggskip»- å finne i polare farvann i Barentshavet. Men det er nå gått 20 år siden skipet ble sjøsatt, og det er tid for omfattende ombyggingsarbeid.
Det er det Westcon Yard som skal gjøre, skriver Firdaposten. KV «Svalbard» er et såkalt isforsterket fartøy, og er ett av 15 båter som Kystvakten eier. Og som navnet sier er fartøyet mest på oppdrag rundt Svalbard i Barentshavet.
OMBYGGING: KV "Svalvbard" er ett av flere fartøy som nå er inne til ombygging hos ett av Westcon-verftene. FOTO: KYSTVAKTEN
Westcon-verftet i Florø er allerede godt i gang med å oppgradere og forsterke helikopterdekket.
Det er også mye annet som skal oppgraderes og vedlikeholdes, og det er ikke bare de ansatte ved Westcon Yard som bidrar. Hjelp får de også av 13 gaster som har byttet ut uniformer med kjeledresser.
- Vi er etter hvert blitt godt kjent med de som jobber her på verftet og samarbeider godt. Her er det bare å ta en telefon så blir ting fikset. «Ja, vi kan» er tonen her inne, og den servicen har vi fått fra dag en. Det setter jeg stor pris på, sier nestkommanderende om bord, Frode Paulsen, til Firdaposten.
RAMMEAVTALE: Westcon Florø er ett av verftene i Westcon-systemet som nå har Kystvaktenes skip inne til ombygging. Westcon har en rammeavtale med Kystvakten. FOTO: WESTCON
KV «Svalbard» skal ligge hos Westcon-verftet i et halvt års tid.
KV «Svalbard» var ifølge Forssvaret det første norske fartøyet som nådde Nordpolen i 2019. Dette var et samarbeidsprosjekt med Nansen-senteret i Bergen der de kartla havtemperaturene på tvers av hele Polhavet.
KV «Svalbard» er ikke det eneste fartøyet som Westcon-verftene i høst bygger om og oppgraderer. Jobben som gjøres ved verftene er en rammeavtalen mellom Westcon og Forsvaret gjelder Nordkapp-klassen, KV «Harstad», KV «Svalbard», KV «Bison» og KV «Jarl», hvorav KV «Nordkapp» nå får sin aller siste klassing.
Ved Westcon Yards i Ølensvåg ligger nemlig KV ”Nordkapp» inne til «overhaling» og oppgradering.
- Akkurat nå har vi Kystvakten sitt fartøy KV «Nordkapp» inne i dokken. Her skal vi gjøre en hovedklassing som innebærer mye variert arbeid for vår avdeling, sier prosjektleder Lars Heggen Åsbø.
I DOKKA: KV "Nordkapp" i dokka hos Westcon Ølensvåg. FOTO: WESTCON
- Når vi gjør slike klassinger er det jo som regel ganske likt på de fleste fartøy, men Forsvaret og Kystvakten har flere unike systemer som vi må ta stilling til som er en fordel å kjenne til i forkant, sier Åsbø.
KV Nordkapp skal blant annet få full maling utvendig i tillegg til mye mekanisk arbeid, sjekking av pumper, ventiler og kjølere, kontroll av tetninger og mer. Arbeid Westcon Yards er godt kjent med.
For med en rammeavtale fra 2020 på inntil sju år, og en tidligere avtale fra 2015, har Kystvakten og Westcon Yards et godt forhold og god kjennskap til hverandre.
FORNØYDE: Både maskinmeter på KV "Nordkapp", Jan Halvdan Johansen (t.v.) og prosjektleder Lars Heggen Åsbø ho Westcon er fornøyd med samarbeidet. FOTO: WESTCON
Maskinmester på KV Nordkapp, Jan Halvdan Johansen, sier det alltid er godt å komme til Westcon Yards;
- Det er alltid veldig godt å komme til Westcon. De er godt organiserte og resultatene er bra. Med jevnlige møter og god koordinering så blir det et godt samarbeid og vi blir godt ivaretatt, sier han.