KV «Bjørnøya»-skroget slepes til Norge
Etter planen skal KV «Bjørnøya», som er det andre skipet i Jan Mayen-klassen, overleves Forsvarsmateriell i 2023.
Tre fartøy i denne nye klassen skal overta etter Nordkapp-klassen etter 40-års tjeneste for det norske Forsvaret.
– I løpet av det neste året skal KV "Bjørnøya" gå fra å være et skrog, til å bli et fullverdig kystvaktfartøy. Før fartøyene blir operative, må de utrustes og få installert det nødvendige utstyret for operasjonene de skal delta i, sier prosjektleder Odd Magne Nilsen i Forsvarsmateriell.
En måneds slep
Det er forventet at slepet fra Romania til Norge vil ta om lag en måneds tid, men at ankomstdato kan bli utsatt grunnet værforhold. Slepet tok til 16.februar i år.
Det var i juni 2018 at Forsvarsmateriell og Vard-konsernet signerte kontrakten om byggingen av tre fartøy som kan frakte helikoptre og ta seg gjennom tykk is.
Anskaffelsen av kystvaktfartøyene er en av de største forsvarsanskaffelsene gjort i maritim sektor noensinne. Skrogproduksjonen tok til i april i 2020 ved verftet i Romania, og det skjedde etter to år med omfattende design og engineering, modelltesting,analysering og simuleringer. KV «Bjørnøya» er planlagt å bli levert Forsvaret neste år, mens KV «Hopen» etter planen skal være ferdig i 2024. KV «Jan Mayen» er allerede levert.
LEVERT: KV "Jan Mayen" ble levert i 2020. Her fra Vards verft i Tomrefjorden. FOTO: VARD
Norske underleverandører
Andelen norske underleverandører er stor i tilbudet fra VARD og vil bidra til å videreutvikle nasjonal kompetanse og kapasitet innen den maritime næringen.
Kilde: Forsvarsmateriell