23948sdkhjf

KV «Bjørnøya»-skroget slepes til Norge

Kystvaktens nye fartøy, KV «Bjørnøya» er nå snart klar for å ferdigstilles ved Vard Langsten i Norge. Etter at skroget er blitt bygd ved Vard Tulcea i Romania, slepes nå fartøyet til Norge.

Etter planen skal KV «Bjørnøya», som er det andre skipet i Jan Mayen-klassen, overleves Forsvarsmateriell i 2023.

Tre fartøy i denne nye klassen skal overta etter Nordkapp-klassen etter 40-års tjeneste for det norske Forsvaret.

 

– I løpet av det neste året skal KV "Bjørnøya" gå fra å være et skrog, til å bli et fullverdig kystvaktfartøy. Før fartøyene blir operative, må de utrustes og få installert det nødvendige utstyret for operasjonene de skal delta i, sier prosjektleder Odd Magne Nilsen i Forsvarsmateriell.  

En måneds slep

Det er forventet at slepet fra Romania til Norge vil ta om lag en måneds tid, men at ankomstdato kan bli utsatt grunnet værforhold. Slepet tok til 16.februar i år.

Det var i juni 2018 at Forsvarsmateriell og Vard-konsernet signerte kontrakten om byggingen av tre fartøy som kan frakte helikoptre og ta seg gjennom tykk is.

Anskaffelsen av kystvaktfartøyene er en av de største forsvarsanskaffelsene gjort i maritim sektor noensinne. Skrogproduksjonen tok til i april i 2020 ved verftet i Romania, og det skjedde etter to år med omfattende design og engineering, modelltesting,analysering og simuleringer. KV «Bjørnøya» er planlagt å bli levert Forsvaret neste år, mens KV «Hopen» etter planen skal være ferdig i 2024. KV «Jan Mayen» er allerede levert.

LEVERT: KV "Jan Mayen" ble levert i 2020. Her fra Vards verft i Tomrefjorden. FOTO: VARD

Norske underleverandører

Andelen norske underleverandører er stor i tilbudet fra VARD og vil bidra til å videreutvikle nasjonal kompetanse og kapasitet innen den maritime næringen.

 

 

Kilde: Forsvarsmateriell

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079