23948sdkhjf

Ulstein designer metanoldrevne havvindfartøy for Acta Marine

Acta Marine har undertegnet kontrakt på to konstruksjonsstøttefartøy (CSOV) for havvind med design fra Ulstein Design & Solutions.

Dette er de første fartøyene med Ulstein Twin X-Stern. Designkontrakten inkluderer også opsjoner på ytterligere to skip.

Alle de fire skipene er av SX216-designet fra Ulstein og vil bli levert med kombinerte metanol-/dieselgeneratorer.

- Vi ser fram til å bygge videre på vårt eksisterende forhold til Ulstein Design & Solutions AS for de framtidsrettede CSOV-skipene våre, der vi kombinerer Acta Marines sin operasjonelle erfaring og Ulsteins innovative designevner, sier Rob Boer i Acta Marine.

Reduserte bevegelser, økt komfort og drivstoffeffektivitet

Ulstein Twin-Stern kan forklares som et skip med to hekker og fire hovedpropelleininger: to i hver ende. Med ein X-Stern-hekk i hver ende har skipet god operasjonsevne da en av endene kan holdes mot været utan at hastigheten blir påvirket.

Twin X-Stern-designet fra Ulstein deler de følgende egenskapene: De er drivstoffeffektive, med forbedret yteevne på dynamisk posisjonering (DP) og manøvrering, har reduserte bevegelser og gir mindre støy. Med Twin X-Stern er fleksibiliteten større når det gjelder valg av propelltype, skrogformene er symmetrisk og det kreves færre framdriftsenheter.

God hvile er en forutsetning for en trygg utførelse av arbeidet. Skipene gir serviceteknikerne sikker tilgang til havvindinstallasjonene, og sikrer trygge operasjoner og komfortabel innkvartering for personellet om bord.

Hybrid kraftløsning med «grønn» metanol som hovedenergikilde

Acta Marines CSOV-er har en hybrid kraftløsning, med "grønn" metanol tiltenkt som hovedenergikilde. Dual-Fuel-motorene blir støttet av en batteripakke, som er integrert i fartøyene på en slik måte at de mest drivstoffeffektive driftsmodusene blir brukt, reduserer vedlikeholdskostnadene og gir lavere utslipp.

– Som en ledende aktør innen fornybar energi er det viktig å være forberedt for en framtid der null- eller lavkarbondrivstoff er tilgjengelig. Acta Marine har et sterkt ønske om å tilby kundene sine størst mulig reduksjon av utslipp fra skipene settes i arbeid. Allerede fra designarbeidet tok til måtte man derfor finne fram til en praktisk tilgjengelig løsning som kan redusere karbonavtrykket fra start, sier Erwin Jager i Ulstein Design & Solutions AS.

- Karbonfotavtrykket til Marine Gas Oil (MGO) gjør at MGO ikke er bærekraftig som den eneste kraftkilden i framtidas flåte. Det kan føles overveldende å bestemme hvilket alternativ drivstoff man bør fokusere på, siden det blir påvirket av mange faktorer. Gjennom en evalueringsprosess utviklet av Ulstein, blir en matrise over mulige alternative drivstoff evaluert mot et sett kriterier som er unike for rederiet og konseptgrunnlaget. Gjennom denne prosessen var det metanol som fikk høyest score. Metanol er gunstig med tanke på energitetthet og lagring, det er en tilgjengelig energikide, og det er dual fuel-motorer på markedet som kan håndtere både metanol og diesel, forteller Jager.

Etter at metanol ble valgt som den alternative energikilden, startet Ulstein Design & Solutions med å tilpasse designet, implementere metanolbunkringen, tank- og systemoppsettet på et konseptuelt nivå.

Ulsteins design for havvindserviceskip

Havvindserviceskipsdesignene frå Ulstein er blitt utviklet for å effektivt støtte oppstart, drift og vedlikehold av vindparker offshore.

SX216-fartøyet har en lengde på 89,9 meter, en bredde på 19,2 meter og har plass til 135 personer. Skipet har en bevegelseskompensert gangvei (W2W) for e sikker overføring av personell til turbinene, en 3D-bevegelseskompensert kran for lastoverføring og har også plass til et mindre fartøy som kan frakte personell mellom turbinene.

Ulstein har tidligere utviklet og bygd to CSOV-er for det nederlandske rederiet. De nye fartøyene blir bygd ved Tersan Shipyard..

 

Kilde: Ulstein

KLIKK for alle artikler i Kontrakter og oppdrag.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126