Brødrene Aas Aero-leveranser nå i drift i greske hav
AERO Highspeed 1, 2 og 3 forlot Brødrene Aa-verftet i Hyen i juli og ankom Hellas 1. august.
De ble umiddelbart utplassert på de saroniske rutene, hvor de ble ønsket hjertelig velkommen.
- Denne dagen er veldig viktig for Attica Group, men også for den greske passasjerfarten, som de tre eros er de første nybygde fartøyene som slutter seg til den greske kystflåten, 10 år etter ankomsten av Blue Star Patmos, den siste nybygde kystfarten også levert til Attica Group, i juni 2012, skriver Attica Gorup i en pressemelding.
Første fartøy av Brødrene Aas nye design
Den nye, toppmoderne Eros har et ultramoderne design og innovative funksjoner som vil
oppgradere reiseopplevelsen betraktelig for de over tre millioner passasjerene som reiser årlig på Saroniske ruter.
- Vi er veldig glade og stolte over å se at fartøyene våre nå seiler i det krevende greske hav, betrodd av et av de største europeiske fergeselskapene, sa Tor Øyvin Aa, administrerende direktør i Brødrene Aa.
Dette er de første fartøyene i Brødrene Aas nye AERO-design, som representerer en ny standard for begge passasjerer og miljø. Den ekstremt lette konstruksjonen av karbonfiber bidrar til en reduksjon av drivstofforbruk og luftutslipp.
På arrangementet sa Spyros Paschalis, administrerende direktør i Attica Group:
- Investeringen i AERO Highspeed-fartøyene bidrar til reduksjonen av Attica Groups miljøfotavtrykk og den gradvise overgangen til en lavkarbon, grønnere og mer konkurransedyktig økonomi, fremme bærekraftig utvikling, blant annet gjennom lavt drivstofforbruk og reduserte utslipp på grunn av fartøyenes lettere byggemateriale, samt montering av solcellepaneler som genererer energien som kreves for all belysning og energiforbruk av overnattingsområdet. Med denne investeringen implementerer vi vår forretningsplan nøye for å styrke vår markedsledende posisjon i tråd med internasjonale krav fra fergebransjen. Dessuten bekrefter vi vår langsiktige forpliktelse til kontinuerlig forbedring av tjenestene som tilbys til de greske øyene, til deres lokalsamfunn og til veksten av den greske økonomien.
Bygget under en pandemi
De tre nye fartøyene ble bygget under koronapandemien, en periode med utrygghet.
- Vi er takknemlige for at Attica Group bestemte seg for å investere i vår nye Aero-design, og at de gjorde dette midt i en pandemi. De ble inspirert og ønsket å gå videre med prosessen hele veien, til tross de ytre faktorene. Sammen har vi utviklet smarte og effektive løsninger, og vi er veldig fornøyd med samarbeidet og det sterke partnerskapet vi har etablert. Forhåpentligvis er dette starten på en epoke med flere Aero-fartøy, designet for fremtiden, Tor Øyvin Aa.
Mr. Spyros Paschalis, administrerende direktør i Attica Group, utdyper:
- I en periode med intense økonomiske vanskeligheter på grunn av den globale pandemien, så vel som den geopolitiske og energikrisen i Europa, bekrefter denne investeringen sterkt konsernets langsiktige forpliktelse til bærekraftig utvikling samtidig som ESG-kriterier innlemmes i hvert nytt investeringsprosjekt og i vårt daglig drift og samtidig til vårt materielle bidrag til den nasjonale innsatsen for vekst i den greske økonomien.
Tilbyr høy komfort
Hvert fartøy har en maksimal hastighet på 32,2 knop ved full last, total lengde 36 meter, bredde 9,7 meter og lastekapasitet på 150 passasjerer.
Den innovative interiørlayouten garanterer et høyt nivå av komfort og service til passasjerene, å tilby:
- en komfortabel tur selv i grov sjø, som følge av den innovative skrogformen og oppgradert kjørekontrollsystem,
- romslig passasjerrom med store vinduer som gir utmerket utsikt og rikelig med naturlig lys,
- overliggende bagasjebokser, samt spesielt utpekte bagasjeområder
- spesielle bestemmelser for tilrettelegging for bevegelseshemmede passasjerer,
- dedikert område for sykkeltransport,
- dedikerte kenneler med klimaanlegg for kjæledyr.
Kilde: Brødrene Aa