23948sdkhjf

Mills vant bærekraftpris – bruker kun 100 % resirkulert aluminium

Mills gikk våren 2022 over til å bruke 100 prosent resirkulert aluminium i alle sine tuber. Nå er tiltaket belønnet med en bærekraftpris.

Under Dagligvareleverandørenes forenings (DLF) høstmøte stakk Mills AS av med bærekraftprisen 2022.  

Etter at Mills innførte tuber produsert i 100 prosent resirkulert aluminium i vår, har det vært en halvvering av klimautslipp fra all emballasje hos produsenten.

To fabrikker i Norge

DLFs nær 100 medlemsbedrifter står for om lag 95 prosent av omsetningen av merkevarer i norske dagligvarebutikker, kiosker, bensinstasjoner, restauranter og annen storhusholdning.

Mills er en norsk matprodusent med fabrikker i Drammen og Fredrikstad. Her produseres blant annet de kjente merkevarene Plantego', Soft Flora, Melange, Vita Hjertego', Delikat og Mills. 

I juryens begrunnelse står det blant annet:

«Vinneren dokumenterer meget solide resultater, til inspirasjon for andre. De oppfordrer til bransjesamarbeid, og involverer forbruker gjennom kampanjer og merking av emballasjen. De har gjennomført LCA-analyser på produkter i alle sine kategorier, og kunne i 2021 dokumentere 91prosent reduksjon i årlige klimautslipp». 

- En stor ære

Bærekraftsdirektør Emilie Olderskog i Mills sier det er en stor ære å vinne DLFs første bærekraftpris. 

– Vi har vist at det er mulig å komme langt med klimaarbeid på kort tid, bare beslutningen tas og ressurser settes av. Det håper vi kan inspirere flere, både innenfor og utenfor dagligvarebransjen.

RESIRKULERT: I vår gikk Mills over til kun å bruke resirkulert aluminium i sine tuber. FOTO: MILLS

Betydelig bidrag 

Administrerende direktør Helge Hasselgård i DLF sier at årets vinnere av utmerkelsene er strålende eksempler på hva merkevareleverandørene bidrar med som verdiskapere og samfunnsaktører.

– Årets vinnere og finalister viser bredden av våre medlemmers betydelige bidrag til marked og samfunn. Disse bedriftene viser vei som gode eksempler for bransjen og gir nytte for forbrukerne.

Dette er noe av det Mills har gjort

I nominasjonen viste Mills til ulike grep selskapet har utført: 

  • Målene er i tråd med 1.5 gradersmålet fra Paris-avtalen og ble validert av anerkjente Science Based Tragets Initiative i januar 2022.
  • Kuttet CO2-utslipp med over 90 prosent i egen produksjon. 
  • Innført klodemerket på Soft Flora som har et klimaavtrykk på èn femdel av meierismør. 
  • Mills gikk våren 2022 over til å bruke 100 prosent resirkulert aluminium i alle sine tuber. Tiltaket utgjorde halvering av klimautslipp fra all emballasje. 

Kilde: Mills

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063