23948sdkhjf

Havila vant søksmål – får en halv milliard

Tvisten mellom Havila og verftet som har bygget skipene som skulle brukes på Hurtigruten-strekningen i Norge, er over. Havila vant fram, og får dermed nærmere en halv milliard kroner.

Striden sto om hvem som var skyldig i at Havilas Hurtigruteskip ble så forsinket fra verftet Barreras.

Det spanske verftet hevdet at Havila selv var delvis skyld i forsinkelsene. Ikke minst på grunn av konstruksjonsfeil, og verftet varslet derfor et motsøksmål for kontraktsbrudd.

Frikjent

Men nå er Havila frikjent på alle punkter, melder Nord24.no.

Barreras hevdet Havila selv var delvis skyld i forsinkelsene, blant annet på grunn av konstruksjonsfeil. De varslet også motsøksmål for kontraktsbrudd, men ble frikjent på alle punkter.

- Dommen går i favør av Havila med hensyn til kansellering av skipsbyggingskontraktene, og at Havilas krav mot kausjonisten om tilbakebetaling av betalte avdrag bør innfris, sier Havila i en uttalelse til TradeWInds.

Det var to av Havilas Hurtigruteskip som skulle bygges ved det spanske verftet, som kom i økonomisk utøre under koronapandemien. Derfor ble byggingen kraftig forsinket, noe som førte til at Havila måtte utsette flere seilaser langs Norskekysten.

Tersan-verftet

Det førte til at alle de fire skipene til slutt endte opp med å bli bygget ved det tyrkiske Tersan-verftet. Det førte til ytterligere forsinkelser, og Havila kunne starte seilasene ett år forsinket.

Samtidig som skrogene ble flyttet til Tyrkia varslet Havila søksmål mot Barreras, som hadde fått et betydelig forskudd. Dette måtte avgjøres i en britisk domstol. Shippingavisen TradeWinds melder nå at Havila har vunnet frem. Totalt er Havila tilkjent 450 millioner kroner (45,6 millioner Euro) i tilbakebetaling og erstatning.

Russisk gjeld

E24 melder for øvrig  at Havila likevel må kansellere de fire første rundturene med «Havila Polaris». Skipet skulle etter planen ha avgang 29.desember. Dette i påvente av at den russiske gjelden er slettet.

Kilde: Nord24.no

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078