Samarbeid om nullutslipps lasteskip
Fartøyene er designet av den nederlandske skipsdesigneren Ankerbeer.
Ved realisering av prosjektet skal nullutslippsfartøyene leies ut gjennom en timecharteravtale med Schulte & Bruns, og dermed etablere kommersiell virksomhet for hydrogendrevne skip samt bevise anvendelse av hydrogenteknologi i skipsfart.
Skal klassifiseres av DNV
Fartøyene skal klassifiseres av DNV og registreres i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS).
– Maris Fiducia ønsker å drive maritim transport i en mer bærekraftig retning, og vår partner Schulte & Bruns deler denne visjonen. Bruk av hydrogen som drivstoff er et naturlig neste steg i denne utviklingen og allsidigheten til HAV Hydrogens ZEPOD, sammenkoblet med hydrogeninfrastrukturen til Norwegian Hydrogen, representerer det som krever for å oppnå disse ambisjonene, sier Markku Vedder, konsernsjef i Maris Fiducia Group.
Rederiet operer en flåte på mer enn 20 tørrlastskip og tankskip, og konsernets norske datterselskap, Maris Fiducia Norway AS, skal operere de hydrogendrevne fartøyene.
Hovedfokus på miljøvennlig transport
Konsernets hovedfokus er miljøvennlig maritim transport for anerkjente kunder. Selskapet har flere 10-års erfaring fra utvikling av avansert skipsdesign og løsninger for bærekraftig skipsfart med mer enn 100 nybygg på merittlisten.
HAV Group-eide HAV Hydrogen tar med seg sin spesialkompetanse innen utviklingen av skalerbare, hydrogenbaserte energisystemer inn i partnerskapet. Selskapet har utviklet og mottatt DNVs prinsippgodkjenning for sin Zero Emission Pod – ZEPOD - som er et dekkshus som inneholder et komplett hydrogenbasert energisystem for skip. Installert effekt fra ZEPOD kan anvendes til skipets hovedfremdrift eller som ekstra strømforsyning om bord.
Forbehold
Med forbehold om tilgang til mulige innovasjonsmidler vil Maris Fiducias valgte skipsverft bestille ZEPODs fra HAV Hydrogen for bruk om bord fartøyene.
– Som spesialistleverandør og integrator av maritime brenselcelleløsninger er det åpenbart begrenset hvor mye vi kan påvirke maritim næring på egenhånd. Ved å samarbeide med et rederi og en produsent av grønt hydrogen, muliggjør vi en verdikjedetilnærming som kan fjerne ytterligere barrierer for bruk av hydrogen som maritimt drivstoff, sier Kristian Osnes, administrerende direktør i HAV Hydrogen, som er del av Euronext Growth Oslo-noterte HAV Group ASA.
Norwegian Hydrogen bygger en rekke produksjonssteder for hydrogen i hele Norden, og skal drive et omfattende distribusjonsnettverk for grønt hydrogen. Dette skal bidra med forsyningssikkerhet for Maris Fiducia og Schulte & Bruns.
– Samarbeidet med Maris Fiducia og selskapets grunnlegger Markku Vedder beviser at det finnes redere med visjoner og evner til å utvikle nullutslippsløsninger for shippingbransjen. Vi ser frem til den videre reisen sammen med Maris Fiducia og til å etablere bærekraftige skipsfartskorridorer gjennom Europa, sier Jens Berge, CEO i Norwegian Hydrogen.
Kilde: Pressemelding fra HAV Hydrogen