23948sdkhjf

Kongsberg Maritime skal utvikle selvkjørende ferge

Kongsberg Maritime og Torghatten skal utvikle selvkjørende fergeforbindelse mellom Trondheim og Fosenhalvøya

Det strategiske samarbeidet gjør at det blir Kongsberg Maritime (KM)-teknologier installert på fergene, inkludert autodokking, automatisk kryssing, kollisjonsunngåelse og situasjonsforståelse.

Det norske fergeselskapet Torghatten og Kongsberg Maritime har inngått kontrakt om utvikling av et system for selvkjørende ferger på ruten Flakk-Rørvik.

Bilfergedriften er en del av det norske riksveinettet – Fylkesvei 715 – og forbinder Trondheim by med lokalsamfunn på Fosenhalvøya.

Mange fordeler

Det strategiske samarbeidet mellom de to selskapene vil se Kongsberg Maritime-teknologier installert på fergene, inkludert autodokking, automatisk kryssing, kollisjonsunngåelse og situasjonsforståelse.

De nye systemene skal ha som mål å redusere drivstofforbruket, forbedre sikkerheten og punktligheten, samt optimalisere bemanningen på fergene, i henhold til maritime forskrifter.

-Fergenæringen har flere utfordringer der autonome prosesser kan være en del av løsningen. Selvkjørende ferger kan bidra til å øke sikkerheten og punktligheten, redusere energiforbruket og ta over rutineoppgaver fra mannskapet, som da kan bruke oppmerksomheten på sjøen i stedet for på dashbordet og navigasjonskontrollene, sier teknologidirektør Jan-Egil Wagnild i Torghatten.

– Vi har flere industrimiljøer i Norge som er i front internasjonalt innen maritim autonomi. Nå er det en annen plattform der nøkkelaktørene kan teste nye teknologier under driftsforhold og kommersialisere disse løsningene, legger han til.

Økende etterspørsel

Teknologidirektøren erkjenner at rekrutteringen i bransjen generelt er alt for svak, og at man sliter med å få tak i nok folk.

Mariann Grønseth, administrerende direktør i Torghatten Midt, viser til en økende etterspørsel etter digital teknologi i bransjen.

- Autonome løsninger kan bidra til å øke sikkerheten og driftseffektiviteten. I tillegg kan autonomi være et naturlig skritt fremover for å gi mannskapet ytterligere støttesystemer for å forbedre deres arbeidshverdag, sier hun.

Gjennom vellykkede demonstrasjoner av sine fjerntliggende og autonome teknologier på flere pilotprosjekter, har Kongsberg Maritime allerede bevist at fjerntliggende og autonome teknologier er anvendelige for kyst- eller innlandsfartøy.

Grunnteknologien er på plass

Pål André Eriksen, Kongsberg Maritime, Senior Vice President, Remote & Autonomous Solutions, legger til:

- Grunnteknologien er allerede på plass hos oss, men for at den skal optimaliseres og videreutvikles, er vi avhengige av å rulle den ut på kommersielle fartøy og bygge en industri rundt det som kan kommersialiseres for et globalt marked.

– Vi ser veldig optimistisk på dette prosjektet og ser frem til at det gir et positivt løft til sjøfartsmyndighetenes arbeid med å tilpasse regelverket. Dette vil legge til rette for en smidigere utvikling av selvstyrenæringen i Norge og skape nye muligheter for vekst og innovasjon også utenfor Norges grenser, fortsetter han.

Verdensledende

KM er verdensledende innen utvikling av autonome fartøy, gjennom sin rolle som partner eller teknologileder i en rekke autonomiprosjekter. Disse nye teknologiene kan gjøre skipsfarten tryggere, mer effektiv og skape nye og spennende muligheter for maritime operasjoner og karrierer på land og til sjøs.

Autonome maritime løsninger kan bidra til miljømessig bærekraft og redusere kostnader. De kan optimere ruter, navigasjon, lasthåndtering samtidig som de reduserer energiforbruk og klimagassutslipp.

Kilde: Kongsberg Gruppen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078