23948sdkhjf

Hydro leverer aluminium og teknologi til verdens største seilende katamaran

Australske Echo Yachts bygger det som blir verdens største seilende katamaran. Hydro Extrusions leverer aluminium og sveiseløsninger med lavt klimaavtrykk – og benytter FSW-teknologi for å sikre styrke, kvalitet og effektivitet.

Australske Echo Yachts har startet byggingen av verdens største seilende katamaran, og Hydro Extrusions er valgt som leverandør av aluminiumløsninger med høy teknologisk standard.

Artikkelen er først publisert hos vår svenske søster Metal Supply SE.

Katamaranen, som får navnet Adventure Sailing Catamaran, skal bli hele 57 meter lang og bygges i Australia. Ifølge en pressemelding fra Hydro Extrusions skal dekkene på fartøyet sammenføyes ved hjelp av Friction Stir Welding (FSW), en metode som gir høy strukturell kvalitet og god kostnadseffektivitet.

Aluminium som fremtidens marine konstruksjonsmateriale

Materialvalget er gjort med tanke på både ytelse og miljø. Aluminium gjør fartøyet lettere og mer energieffektivt, og sveiseprosessen gir redusert energibruk sammenlignet med tradisjonell sveising. Dette bidrar til å redusere både byggekostnader og karbonutslipp.

Men det er ikke bare størrelsen som gjør katamaranen spesiell. Fartøyet får fasiliteter på luksusnivå, inkludert romslige oppholds- og soveområder, vannsportutstyr, landingsplass for helikopter og et regenerativt fremdriftssystem. Dette består av to akseldrevne generatorer kombinert med batterilagring.

– Vi er stolte av å bygge en så innovativ og unik seilende superyacht her i Vest-Australia. Ved å bruke avansert aluminiumteknologi, inkludert ekstruderte profiler fra Hydro, har vi utviklet en båt som ikke bare er lettere og sterkere, men også mer bærekraftig. Det gir oss høy ytelse med minimal miljøpåvirkning, sier Chris Blackwell, salgs- og markedsansvarlig i Echo Yachts.

FSW – en nøkkelteknologi for store konstruksjoner

Aluminium er et populært valg for marine konstruksjoner på grunn av sin lave vekt, gode korrosjonsbestandighet og resirkulerbarhet. Hydro Extrusions’ bidrag til prosjektet omfatter både spesialdesignede profiler og kompetanse på sammenføyningsteknologi.

FSW-teknikken, som benyttes til å sveise sammen dekkene på katamaranen, skaper sterke skjøter uten bruk av tilsetningsmaterialer og med minimalt varmetilførsel. Dette gir økt presisjon og reduserer risikoen for feil og sprekker i materialet – særlig viktig i store fartøy hvor styrke og sikkerhet er avgjørende.

Korte fakta

  • FSW-teknologi (Friction Stir Welding): En solid-state sveiseprosess som brukes til å sammenføye metall ved hjelp av friksjonsvarme og mekanisk bearbeiding. Anvendes blant annet i fly-, bil- og skipsindustrien. Kilde: Norsk SveiseTeknisk Forbund
  • Echo Yachts: Australsk spesialverft med base i Henderson, Vest-Australia. Kjent for å bygge spesialdesignede superyachter og støttefartøy.
  • Hydro Extrusions: Del av Norsk Hydro ASA. Tilbyr aluminiumsløsninger til blant annet bygg, transport og offshore. Har produksjonsanlegg i en rekke land, inkludert Sverige og Norge. HHer hjemme med produksjon og teknologimiljø blant annet på Karmøy, Raufoss og i Magnor.

KLIKK for alle artikler i Verft og fartøy.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094